Samsung Galaxy S4 review | Digitale Camera

Gepubliceerd op: Sunday, July 28th 2013                   Geschreven door: Ilse Jurrien - Fotografie door: Mark Peters

Samsung Galaxy S4 digitale camera

Samsung Galaxy S4 digitale camera

Foto's maken met de Samsung S4

De Samsung Galaxy S4 leent zich uitstekend voor het maken van leuke kiekjes, zo is de camera applicatie op de Galaxy S4 wederom verbeterd. De 8 megapixel camera op de S3 deed al uitstekend werk, maar op de S4 is zelfs een 13 megapixel camera geïmplementeerd. De camera kan automatisch scherpstellen, beschikt over een 4x digitale zoom en er is een krachtige LED flitser voorhanden. Verder kan de Galaxy S4 gezichten detecteren en er kunnen continu-opnames gemaakt worden. Ook zijn er tal van foto instellingen voorhanden, waaronder 12 foto modi. Zo kun je panorama foto's maken, een geanimeerde foto of een goed belichte HDR foto. Ben jij nou iemand die veel gebruik maakt van de camera, voor de echte camera liefhebber heeft Samsung recentelijk ook de Galaxy S4 Zoom geïntroduceerd, de eerste smartphone met een 10x optische zoom.

Samsung Galaxy S4 Dual Camera

Samsung Galaxy S4 Dual Camera

Dual Camera functie op de Galaxy S4

Net als zijn voorganger beschikt de Galaxy S4 ook over een front-camera. Het betreft een 2.1 megapixel camera voor het voeren van video-chats en het maken van zelfportretten. Het verschil is echter dat je met de Samsung S4 twee foto's tegelijkertijd kunt maken, met beide camera's één. Vervolgens kun je de twee foto's samenvoegen, zo kan de persoon achter de camera alsnog aan de foto toegevoegd worden. Ook zijn er een achttal frame-effecten beschikbaar om het plaatje helemaal af te maken. Andere interessante camera functies zijn o.a. ´Drama Shot´, waarbij 100 foto´s in 4 sec. vastgelegd kunnen worden, zo kun je de actie als een versnelde film afspelen. En met ´Sound Shot´ wordt er een foto met geluid opgenomen. Leuk tijdens een speech, of om te weten welke muziek er gedraaid werd.

Samsung Galaxy S4 video's

Samsung Galaxy S4 video's

Video's opnemen met de Samsung S4

Video's legt de Galaxy S4 vast in Full HD 1920x1080p resolutie. Binnen de camera applicatie kun je met één druk op de knop wisselen tussen een foto en video opname. Houdt er wel rekening mee dat de video opname direct start zodra je van de foto modus wisselt naar video. Met de Samsung Galaxy S4 kunnen ook slow-motion video's en versnelde bewegingen worden opgenomen. De beeldkwaliteit van zowel de foto's als video's zijn bijzonder goed te noemen. De kleuren zijn wat minder oververzadigd als bij de S3 het geval was, waardoor de foto's en video's wat realistischer ogen. Alleen in slechte lichtomstandigheden willen de resultaten nog wel eens te wensen over laten, maar het blijft dan ook een smartphone en geen digitale camera.

Samsung Galaxy S4 smartphone

Samsung Galaxy S4 smartphone

Smart Pause functie op de Galaxy S4

Nadat je een video hebt gemaakt kun je deze haarfijn terug bekijken op het heldere 5-inch display. Je kijkt je video terug, maar wordt tussentijds afgeleid, waardoor je ogen zich van het scherm afwenden. Met de Galaxy S4 hoef je niets te missen, want dankzij 'Samsung Smart Pause' kun je het scherm bedienen met je ogen. Door je blik van het scherm te wenden wordt de video automatisch gepauzeerd zodra je even wegkijkt. Richt je de ogen weer op het scherm dan gaat de video vanzelf weer verder. In de praktijk werkt het helaas nog niet altijd even vlekkeloos. Met name het hervatten van de video gaat niet altijd even snel en automatisch. Maar het feit dat je de smartphone met je ogen kunt bedienen heeft natuurlijk wel iets speciaals en unieks.