Sony Xperia T review | Digitale Camera

Gepubliceerd op: Saturday, January 19th 2013                   Geschreven door: Ilse Jurrien - Fotografie door: Mark Peters

Sony Xperia T camera

Sony Xperia T camera

Sony Xperia T digitale camera

Sony staat bekend om haar goede digitale camera's. Samen met Samsung is het de enige smartphone fabrikant die ook digitale compact camera's en SLR camera's produceert. De hierbij vergaarde kennis wordt ingezet bij de camera implementatie in de Xperia smartphone. De Sony Xperia T is uitgerust met een 13 megapixel camera. Inzoomen kan via de 16x digitale zoom. Helaas worden smartphones (nog) niet met een optische zoom uitgerust, waardoor de kwaliteit bij het inzoomen wel achteruit gaat. Desalniettemin behoort de 16x zoom tot de meeste uitgebreide zoom die op een smartphone verkrijgbaar is. Aan de voorzijde van de Xperia T is nog een camera geplaatst, deze 1.3 megapixel camera is ideaal om zelfportretten op te nemen.

Fotograferen met de Sony Xperia T

Fotograferen met de Sony Xperia T

Foto's maken met de Sony Xperia T

Wanneer je begint te fotograferen met de Sony Xperia T valt direct op dat de resolutie afneemt wanneer je in 16:9 verhouding schiet. Alleen in 4:3 verhouding kan de volledige 13 megapixels gebruikt worden, anders neemt de resolutie af tot een maximum van 10 megapixels. Dit blijft echter ruim voldoende om mooie, gedetailleerde foto´s te maken. De camera kent een redelijke hoeveelheid instellingen, denk aan rode ogen reductie en glimlach detectie. Ook kun je panorama foto´s maken en de foto´s geo-taggen. Een groot voordeel is de Quick Capture technologie, waardoor je extra snel in staat bent om een foto te schieten, zelfs wanneer de Xperia telefoon vergrendeld is. De LED flitser voldoet ruim, ondanks dat we wel krachtigere flitsers zijn tegengekomen bij concurrerende smartphones.

Video's maken met de Sony Xperia T

Video's maken met de Sony Xperia T

Full HD video functie en front-camera

Naast de 13 megapixel digitale camera functie beschikt de Sony Xperia T ook over een 1080p HD video functie. Door in de camera applicatie op de video-knop te drukken kun je direct starten met een film opname. De Xperia T beschikt over meerdere video instellingen, zoals scherpstel modus, lichtwaarde, witbalans en beeldstabilisatie. Ook kun je filmen met doorlopende autofocus. De beelden zijn stabiel en van goede kwaliteit met realistische kleuren. De digitale zoom blijft bruikbaar in video mode, wel zoomt de camera erg snel in, waardoor het al snel schokkerig wordt. De film modus is tevens uitgerust met een foto hulplicht, die je zeer eenvoudig kunt inschakelen. Ook zijn er 6 scene modi beschikbaar. In de video mode kun je ook eenvoudig switchen naar de front-camera. Met de front-camera kunnen film opnames gemaakt worden in 720p HD kwaliteit. Deze video camera is ideaal voor video calling.

Content delen met de Sony smartphone

Content delen met de Sony smartphone

Foto's en video's delen met de Xperia T

Standaard is de Xperia T voorzien van 16GB geheugen, het geheugen is uitbreidbaar middels een microSD geheugenkaart. Er zijn verschillende mogelijkheden om opgenomen foto´s en video´s te delen met vrienden en familie. De Xperia T beschikt zowel over Bluetooth als WiFi, met alle bijbehorende voordelen, zoals het delen van foto´s via sociale media netwerken. Daarnaast beschikt de Sony smartphone over NFC technologie, oftewel Near Field Communication. Door de telefoon tegen een andere NFC-compatibel smartphone te houden kun je eenvoudig bestanden uitwisselen. Ook wordt er DLNA ondersteuning geboden om de Xperia telefoon te verbinden met andere media apparaten. Verder beschikt de Sony telefoon over Xperia Link, om verbinding met internet te maken vanaf een tablet of PC, via de netwerkverbinding van je telefoon. Voldoende mogelijkheden dus.