Samsung Galaxy Y review | Smartphone Functies

Gepubliceerd op: Sunday, October 28th 2012                   Geschreven door: Ralf Jurrien - Fotografie door: Mark Peters

Samsung Galaxy Y smartphone

Samsung Galaxy Y smartphone

Android 2.3 besturingssysteem

Het is Samsung gelukt, in tegenstelling tot de verwachtingen van velen, om een goedkope smartphone uit te brengen van net boven de € 100 dat prima werkt op Android 2.3 Gingerbread. Met een 832 Mhz processor, wat relatief krachtig is voor het formaat van de Galaxy Y, komt deze Android smartphone prima uit de voeten. Alle functies en applicaties zijn redelijk tot snel te bedienen. Met het Android besturingssysteem maakt het niet uit waar je interesses liggen, via de Play Market zijn apps over de meest uiteenlopende onderwerpen te vinden.

Samsung smartphone interface

Samsung smartphone interface

TouchWiz 3.0 gebruikersinterface

TouchWiz is de touchscreen (aanraak) interface van Samsung, de Galaxy Y beschikt over versie 3.0. Naast de Galaxy smartphones, zijn ook de Samsung Bada telefoons (het eigen besturings-systeem van Samsung) uitgerust met de TouchWiz interface. Inmiddels is er ook een TouchWiz 4.0 versie beschikbaar en het topmodel van Samsung, de Galaxy S3 is zelfs uitgerust met de TouchWiz Nature UX versie. Desalniettemin biedt de TouchWiz versie 3.0 nog altijd een prima gebruikerservaring, meer dan voldoende voor een low-budget Samsung telefoon als de Galaxy Y.

Samsung Galaxy Y camera

Samsung Galaxy Y camera

Digitale camera functie

Zoals elke smartphone, is ook de Galaxy Y uitgerust met een digitale camera aan de achterzijde. De Samsung Y camera beschikt helaas niet over een auto focus functie, waardoor het stukken moeilijker is om scherpe foto’s te schieten. Aangezien er geen flitser aanwezig is op de Galaxy Y is het in het donker vrijwel onmogelijk om een mooie opname te maken en in situaties met veel licht worden de foto’s vrijwel direct overbelicht. Anderzijds moet gezegd worden dat de Samsung Galaxy Y camera app erg snel reageert dankzij de krachtige processor, na het nemen van een foto is de camera binnen één seconde weer gereed om een nieuwe opname te maken.

Galaxy Y camera functies

Galaxy Y camera functies

Foto's maken met de Galaxy Y

Bij het maken van foto’s met de Samsung Galaxy Y telefoon kan gekozen worden uit drie verschillende modi; een (normale) opname, Smile shot of panorama shot en er kan ook een timer worden ingesteld, om bijvoorbeeld foto’s van jezelf te maken. Er zijn negen verschillende Scene modi beschikbaar, zo kiest de camera intuïtief voor de best mogelijke instellingen, alhoewel deze nog wel eens tegen kunnen vallen. Verder kan de helderheid van de foto’s worden ingesteld en is er een maximale resolutie mogelijk van 1600 x 1200. De Samsung Galaxy Young beschikt tevens over een GPS functie, een leuke extra waarmee achteraf kan worden gezien waar de foto’s zijn gemaakt.

Smartphone geheugen

D e Galaxy Y Samsung smartphone beschikt over 180 MB intern (Flash) geheugen, waarvan iets minder van 150 MB beschikbaar is voor de opslag van bijvoorbeeld je foto’s, video’s en nieuwe apps. Het microSD geheugen slot biedt de mogelijkheid om een geheugenkaart van maximaal 32 GB te gebruiken. Met zoveel geheugencapaciteit kan je bijna eindeloos muziek en video’s via een USB aansluiting overzetten op de Samsung Galaxy Y. Andere mogelijkheden om bestanden over te zetten zijn via Bluetooth of WiFi verbinding. De Li-Ion 1200 mAH batterij van de Galaxy Y gaat volgens Samsung 850 uur mee in stand-by modus en is goed voor 17 uur aan gesprekstijd, houdt er wel rekening mee dat de batterijduur aanzienlijk kan verminderen bij extensief gebruik van apps en internet.

Samsung Galaxy Y review