Nokia Lumia 800 review | Windows Phone

Gepubliceerd op: Friday, January 27th 2012                   Geschreven door: Casper van der Kaaij - Fotografie door: Mark Peters

Nokia Lumia Windows Phone

Nokia Lumia Windows Phone

Menu van de Nokia Lumia 800

Voorheen was het inmiddels verouderde 'Windows Mobile' interessant door haar synchronisatie mogelijkheden. Diverse applicaties / toepassingen waren al tijdig aanwezig, alleen bleef het toch enigszins een geforceerde mobiele versie van de Desktop-variant van Windows. Bij de nieuwe Windows Phones is het geheel rigoureus omgegooid, alles is opgebouwd vanuit het oogpunt van de mobiele gebruiker. Na het ontgrendelen van het scherm van de Nokia Lumia 800 is het menu zichtbaar in twee delen, de zogenaamde 'tegels' en het daadwerkelijke hoofdmenu. De tegels zijn een combinatie van snelkoppelingen en Widgets. Het daadwerkelijke hoofdmenu van de Nokia Lumia smartphone bestaat uit een lange lijst met alle programma’s. Tussen deze lijst en de tegels kun je schakelen door van links naar rechts over het scherm te bewegen.

Nokia Lumia 800 smartphone

Nokia Lumia 800 smartphone

Microsoft Windows Phone Mango

De tegels zijn het handelsmerk van het nieuwe Windows Phone besturingssysteem. Deze zijn volledig naar eigen inzicht in te delen, bovendien zijn de iconen interactief. Zo staat er een notificatie wanneer er nieuwe berichten zijn in een betreffend account, of wanneer er updates zijn voor applicaties. De menustructuur van de Nokia Lumia 800 is enigszins wennen omdat het niet de standaard indeling is die we normaal zien. Wel gedurfd om de indeling radicaal om te gooien, maar ik ervaar het positief. Alles werkt zeer snel en soepel, verder is er een ‘back’ toets die elk eerder gebruikt scherm laat zien tot het hoofdmenu. Ook weer een andere vorm van Multi-tasken. Via de zoektoets onder het scherm kom je in de Bing zoekmachine. Ook zie je daar een scan-logo, na het selecteren kun je QR-codes scannen of tekst scannen en vervolgens vertalen.

Nokia Lumia 800 camera

Nokia Lumia 800 camera

8 megapixel digitale camera

De Nokia Lumia 800 smartphone beschikt over een 8.0 megapixel digitale camera met Carl Zeiss lens technologie. De camera applicatie is te starten door in het menu de camera-optie te kiezen of met de sneltoets aan de zijkant van de Nokia Smartphone. De camera-applicatie start redelijk snel op, met circa 2 seconden ben je in staat om te fotograferen. Een handige bijkomstigheid is het starten van de camera vanaf de stand-by modus. Als de telefoon vergrendeld is kun je toch de camera-applicatie starten door de camera-toets ingedrukt te houden. Dit scheelt zeker tijd als je de telefoon snel uit je zak of tas haalt om even snel een foto te maken. Tijdens het fotograferen is vrijwel het hele scherm als zoeker in gebruik, ideaal.

Nokia Lumia digitale camera

Nokia Lumia digitale camera

Fotos maken met de Nokia Lumia

Wanneer je aan het fotograferen bent zie je links een klein randje van de laatst gemaakte foto, en rechts wat sneltoetsen voor instellingen, inzoomen en schakelen naar de video-modus. Door de ontspanningstoets in te drukken maak je gelijk een foto, het scherpstellen wordt dan overgeslagen. Eventueel kun je de toets even half indrukken voor het scherpstellen maar toch gaat dit soms mis. Raak je het scherm aan dan wordt er wel eerst scherp gesteld. Via het instellingen menu van de Nokia Lumia 800 kun je de scene modus, contrast, ISO-waarden, resolutie en eventueel effecten instellen. De foto’s gemaakt met de Nokia Lumia smartphone zijn acceptabel. Maar er is zeer snel ruis zichtbaar en de kleuren zijn op het AMOLED scherm mooier dan in de werkelijkheid, waardoor de foto’s later op de computer behoorlijk kunnen tegenvallen.

Nokia 800 Multimedia

H et scherm van de Nokia Lumia 800 is het kraakheldere AMOLED Touch display met ClearBlack technologie, voor de ultieme weergave van multimedia toepassingen. Op het scherm is zwart echt zwart, de overgang van het scherm naar de rand van het toestel is bijna niet waar te nemen. Dit mooie scherm is voor het afspelen van films een perfecte optie. Verder is er een Xbox Live omgeving voor gamen, waar je Avatar danst op de muziek die je eventueel aan het afspelen bent. Uiteraard is er standaard een uitgebreide muziekspeler aanwezig waar je eenvoudig je favoriete muziek kunt terugvinden. De winkel om muziek aan te schaffen is ook beschikbaar, van elke track kun je een kleine demo luisteren voor het kopen.

Nokia Lumia 800 review