HTC Sensation review | Multimedia functies

Gepubliceerd op: Sunday, October 9th 2011                   Geschreven door: Casper van der Kaaij - Fotografie door: Mark Peters

HTC Sensation telefoon menu

HTC Sensation telefoon menu

HTC Sensation hoofdscherm

De HTC Sensation smartphone beschikt over een zevental hoofdschermen, waar de gebruiker diverse mappen, snelkoppelingen en Widgets kan plaatsen. Met de hometoets onder het hoofdscherm kom je altijd weer op het eerste hoofdscherm terecht, gebruik je deze toets dan nogmaals dan krijg je alle startschermen in het klein te zien, waarna je snel een keuze kunt maken. Het vernieuwde HTC Sense interface, het laagje dat HTC over het Andoird besturingssysteem legt, is grafisch erg mooi en er zijn tal van leuke HTC Widgets waaronder de weer Widget. Onderin het touchscreen van de HTC Sensation zijn een drietal toetsen afgebeeld; om een telefoonnummer te kiezen, de startscherm-instellingen te wijzigen en de daadwerkelijke menutoets.

HTC Sensation smartphone

HTC Sensation smartphone

HTC Sensation menu

Wanneer we de menutoets gebruiken komen we in de lijst met beschikbare opties en applicaties. Het menu van de HTC Sensation bevat verschillende tabbladen waar je doorheen kunt bladeren, door een tabblad naar boven of beneden te schuiven. De tabbladen zijn gescheiden met een horizontale streep en alle icoontjes staan op alfabetische volgorde gerangschikt. De tabbladen van de HTC Sensation zijn wel handig, maar het is logischer om van links naar rechts te schuiven. Als je van boven naar beneden schuift lijkt het net of je overal kunt stoppen, zoals bij een contactpersonenlijst, alleen het tabblad schiet dan nog door waardoor het wat lastiger zoeken is.

HTC Sensation digitale camera

HTC Sensation digitale camera

8 Megapixel digitale camera

De HTC Sensation heeft een ingebouwde 8.0 megapixel digitale camera waarmee je alles wat je tegenkomt kunt vastleggen en eenvoudig kunt delen met je vrienden. De camera-applicatie is te starten door in het menu de camera-optie te selecteren of via een snelkoppeling op het hoofdscherm. Het opstarten van de applicatie gaat lekker snel, binnen twee seconden ben je in staat om te fotograferen met deze HTC smartphone. Na het opstarten zijn er rechts op het scherm een vijftal icoontjes zichtbaar. Hier kun je omschakelen naar de videomodus, de camera aan de voorzijde activeren, de flitserinstellingen aanpassen, effecten toevoegen en de middelste toets gebruik je om een foto te maken. De HTC Sensation beschikt dus niet over een ‘harde’ toets aan de zijkant van de smartphone, wat soms toch wel handig is.

HTC Sensation camera telefoon

HTC Sensation camera telefoon

Fotograferen met de HTC Sensation

De foto’s gemaakt met de HTC Sensation zien er op het scherm netjes uit. Je kunt gemakkelijk door de foto's heen bladeren door van de ene naar de andere kant te bewegen. Als je snel bladert worden de foto’s wat kleiner en kun je snel door al je foto’s heen. Op de computer zijn de foto verrassend goed. Scherp en een juiste weergave van de kleuren. Zelfs met minder licht kun je een mooie foto schieten. Dit valt zeker niet tegen. De HTC Sensation beschikt ook over een flitser. De touchtoets voor instellingen laat een klein menu zien met wat simpele instellingen waaronder ISO tot een waarde van ISO 800, gezichtsdetectie en de resolutie. Maar de standaardinstellingen geven een goed resultaat. Misschien dat met weinig licht de ISO aanpassing kan helpen, maar ik mis de grote hoeveelheid instellingen die normaal voorhanden zijn niet. Fotograferen met de HTC Sensation is eenvoudig en duidelijk.

HTC Sensation multimedia

D e HTC Sensation smartphone biedt vele multimediafunctionaliteiten. De eerste die we tegenkomen in het menu is de FM-radio, hiervoor dient wel een hoofdtelefoon aangesloten te worden als antenne. Bij ´Galerij´ vinden we vervolgens alle foto en videobestanden terug. Tenslotte is alle muziek netjes gerangschikt onder ‘Muziek’ in het hoofdmenu en de fijne speler is goed te gebruiken. Het zoeken van je favoriete muziek gaat eenvoudig op album, artiest, genre etc. Dankzij het grote scherm van de HTC Sensation zijn de foto en videobestanden goed weer te geven. Kortom aan multimediatoepassingen geen gebrek.

HTC Sensation review