Nokia X6 review | Introductie

Gepubliceerd op: Sunday, March 21st 2010                   Geschreven door: Casper van der Kaaij - Fotografie door: Mark Peters

Nokia X6 review

D e Xpressmusic mobiele telefoons van de Finse telefoonfabrikant Nokia kennen we inmiddels al enige tijd, nu is er echter als toevoeging op deze Xpressmusic telefoons een nieuwe serie aan het assortiment toegevoegd, de Nokia X-serie. Deze serie is ingezet naast de N-serie, die de nadruk op multimedia heeft liggen, en de wat meer zakelijke E-serie. De nieuwe reeks Nokia telefoons moet de muziekbeleving van de gebruiker optimaal maken. De eerste twee modellen in de X-serie zijn de Nokia X3 en de Nokia X6, die wij hier testen. Verder heeft Nokia onlangs aangegeven voortaan gratis volledige GPS navigatie software met de mobiele telefoons mee te leveren, eerst was er vaak alleen sprake van een trial-periode, maar daar komt nu dus een einde aan. De OVI-maps van Nokia zijn te downloaden voor onder andere de Nokia X6, verder zijn ook de N97 (mini), 5800 Xpressmusic, 5230 en de Nokia E72 uit te breiden met de software.

Review Nokia X6 smartphone

Review Nokia X6 smartphone

Verwacht wordt dat het aantal smartphones waar de volledige navigatie software voor beschikbaar komt snel zal worden uitgebreid.

Nokia X6 verkoop verpakking

Nokia X6 verkoop verpakking

Eerste Indruk van de Nokia X6 smartphone

De verpakking van de Nokia X6 smartphone is blauw en redelijk simpel. Nokia heeft altijd duidelijk verschillende verpakkingen voor de diverse series. Als we de verpakking openen ligt de telefoon direct bovenin, in een uitsparing. Ik verwachtte veel van de Nokia X6 telefoon, toch was de eerste indruk enigszins een tegenvaller. Op de een of andere manier voelt de telefoon goedkoop aan en hij is ook redelijk dik. Aan de voorkant is zowel boven als onderin een rode lijn verwerkt, een drietal toetsen vinden we onder het scherm en boven het scherm de multimediatoets, die we ook kennen van de Nokia 5800. De achterzijde is simpel en de camera heeft geen beschermkapje. Kijken we verder in de verpakking dan vinden de datakabel, de oplader, de headset (eentje die echt om het hoofd gaat) de instructieboekjes en een cd met software.

Nokia X6 muziek telefoon test

Nokia X6 muziek telefoon test

Menu van de Nokia X6 mobiele telefoon

Doordat het Nokia X6 mobieltje gebruik maakt van het Symbian besturingssysteem komt het menu uiteraard bekend voor. Zoals we bij de Nokia N97 (mini) en Nokia 5800 ook hebben gemerkt, loopt de Symbian software ook op de Nokia X6 zeer vloeiend. Het actieve startscherm bestaat uit een aantal snelkoppelingen en een toets om het keypad op het scherm weer te geven. Het menu zelf benader je door de middelste toets onder het scherm te gebruiken. Er verschijnt dan een menu met twaalf icoontjes. In het menu vinden we naast de standaardfunctionaliteiten ook direct de OVI-winkel en de OVI-kaarten.

Nokia X6 telefoon oplader

Nokia X6 telefoon oplader

Nokia X6 batterij