Sony Reader test | Display & Software

Gepubliceerd op: Monday, October 26th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Sony Reader Pocket Edition display

Sony Reader Pocket Edition display

E-Ink scherm

De Sony Reader Pocket Edition gebruikt een scherm met de elektronische inkt techniek (afgekort E-Ink). Anders dan het flikkerende en onscherpe beeld van een TFT scherm, dat vaak ook nog onprettig leest geeft het E-Ink scherm van de Sony Reader de tekst weer zoals die van een bladzijde in een boek. Sterker nog, papier verkleurt op een gegeven moment en dit is niet van toepassing op de E-reader van Sony. Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat ik absoluut niet van lezen hou. Een boek moet mij weten te boeien en dit gebeurt zelden. Bovendien is het lezen in bed onhandig, omdat ik nooit de juiste draai kan vinden. De Sony Reader heeft hier verandering in gebracht.

Sony E-Reader display

Sony E-Reader display

Leeservaring met de Sony Reader Pocket

Boeken worden toegankelijker en het E-ink scherm vind ik persoonlijk prettiger lezen dan de langzaam vergelende boeken in mijn boekenkast. Het scherm geeft dezelfde scherpte en leeservaring als dat van een boek. Ook kun je via de plus knop onderaan het scherm, de fontgrootte van het gehele boek aanpassen. Bovendien heeft het e-ink scherm dezelfde kijkhoek als bij een papieren boek. Onder elke hoek is het scherm van de Sony Reader goed te lezen en het blijft scherp. Natuurlijk leest niemand zijn boek onder een hoek van 60 graden maar mocht je dit willen, dan is dit geen probleem voor de Sony Reader Pocket Edition.

Sony E-Book lezen

Sony E-Book lezen

Volledig reflowable tekst

Zelfs in het donker is de leeservaring van het E-ink scherm gelijk aan dat van een boek: je hebt voor allebei een leeslampje nodig. Het enige nadeel van het scherm van de Pocket Edition is de grootte, iets groter zou plezieriger lezen zijn aangezien je dan wat minder vaak naar de ‘volgende bladzijde’ hoeft te klikken. Als je een kleiner lettertype gebruikt hoef je al minder vaak te klikken, maar dat is alleen weggelegd voor mensen met erg goede ogen, tenzij je brildragend bent natuurlijk, dan kan het weer wel. Daar staat tegenover dat het scherm alleen stroom verbruikt als het nieuwe informatie moet laden (bladeren door boeken of het menu). Dit is klasse, omdat het betekent dat je duizenden bladzijdes kunt bekijken zonder dat het apparaat een oplaadbeurt nodig heeft. Ik heb de Sony Reader Pocket Edition een week semi-intensief gebruikt en de batterij stond nog steeds op de volle 100%.

Sony Reader software

Sony Reader software

eBooks overzetten op de Sony Reader

Als je de Sony Reader via de USB-kabel aansluit op een PC krijg je, als alles goed gaat, een uitnodiging voor het installeren van een kleine applicatie om e-books aan te kunnen schaffen. De applicatie vind ik prettig omdat het programma klein en snel is en licht draait op een PC. Zonder dat het veel geheugen gebruikt. Het programma doet precies wat het moet doen. In Nederland is de standaard ebook winkel uiteraard Bol.com, maar je hebt ook de zoekfunctie naar Amazon of andere sites waar je ebooks kunt kopen en op de Reader kunt zetten. Het overzetten van ebooks gaat gemakkelijk en snel waarbij de ebooks meteen goed worden weergegeven op het apparaat. Niet alleen het ePub formaat ondervindt geen probleem bij het overzetten, ook .doc bestanden en .JPG plaatjes kunnen zonder moeite op de Sony Reader Pocket Edition worden gezet en bekeken.

Gratis Sony Reader try-out

Gratis Sony Reader try-out

Demo opstelling op Schiphol vliegveld