Sony Reader test | ePub formaat

Gepubliceerd op: Monday, October 26th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Sony Reader Pocket Edition

D ankzij zijn uiterlijk schaamde ik mij zeker niet om, bijvoorbeeld in de trein, met deze Sony E-reader een boek te lezen. Het is een apparaat dat mensen nieuwsgierig maakt. Het is namelijk vernieuwend, fris en beslist klaar voor de toekomst. Ik heb de Sony Reader Pocket Edition een aantal dagen meegenomen naar mijn opleiding en alle keren dat ik hem uit mijn tas haalde werd er positief en nieuwsgierig gereageerd. Het is een echte eyecatcher. De Sony Reader Pocket Edition is verkrijgbaar in de kleuren Silver, Zwartblauw en roze.

Sony Reader test

Digitale boeken lezen

Digitale boeken lezen

ePub formaat

Bol.com heeft er doelbewust voor gekozen om digitale boeken aan te bieden in het ePub formaat. Dit terwijl er een groot aantal formaten bestaan om digitale boeken in op te slaan: Amazon Kindle, Open eBook, TomeRaider, MobiPocket en vele andere. Of de ePub de beste uit het lijstje is zal de praktijk nog moeten uitwijzen, maar wat ik wel weet is dat het ePub een aantal voordelen kent en er daarom positief uitspringt. Ten eerste kun je een zoomfunctie gebruiken op bijvoorbeeld de Sony Readers. Door het ePub formaat wordt de tekst niet alleen ingezoomd, maar ook de indeling, alinea’s en de zinsbouw blijven overzichtelijk weergegeven. Er vindt geen kwaliteitsverlies plaats, de tekst blijft even scherp en goed te lezen. In technische termen heet dit: volledig reflowable tekst.

Sony E-Books ondersteuning

Sony E-Books ondersteuning

Digitale bestanden lezen

Ten tweede is ePub open voor de consument en dus niet gebonden aan één bedrijf. Iedereen kan ePub gebruiken en publiceren (mits er geen copyright op de content rust). ePub wordt door steeds meer readers ondersteund en is als het ware in opkomst. De Sony Reader Pocket Edition ondersteunt ook de Adobe PDF en Microsoft Office Word formaten. Al zijn deze laatste niet reflowable en daarom ook minder geschikt als opslagmedium voor een digitaal boek. De Sony Reader Touch Edition kan ook MP3 bestanden lezen en JPG’s weergeven.

Zilveren Sony e-Reader

Zilveren Sony e-Reader

Zwartblauwe Sony Reader