HTC Magic test | Telefoon Functies

Gepubliceerd op: Thursday, July 16th 2009                   Geschreven door: Casper van der Kaaij - Fotografie door: Mark Peters

HTC Magic widgets

G rafisch is het HTC menu ook goed vormgegeven, het startscherm is aan te passen door deze lang aan te raken. Zo kun je naar eigen inzicht snelkoppelingen, Widgets en mappen toevoegen of de achtergrond wijzigen. Eigenlijk zijn er drie startschermen, op het hoofdscherm kun je nog naar de rechter of linker zijde schuiven. Je komt dan op een leeg scherm terecht dat je met de genoemde icoontjes kunt vullen. Zo kun je een scherm met Widgets maken en een scherm met mappen die vaak worden gebruikt, zodat je daar altijd snel toegang tot hebt zonder dat deze permanent op je hoofdscherm staan. Meldingen worden links bovenin het scherm weergegeven, dit is tevens een uitschuifbalk, als je deze naar beneden schuift zie je de volledige melding en kun je hierop klikken om de actie (bijvoorbeeld een nieuw e-mailbericht) te openen.

HTC Magic test

HTC Magic smartphone hoesje

HTC Magic smartphone hoesje

Internetten op het HTC mobieltje

Door het grote touchscreen is de HTC Magic goed bruikbaar in combinatie met het Internet. Mede dankzij de ondersteuning van HSDPA en Wi-Fi, zo zijn alle verbindingsmogelijkheden aanwezig. Wat e-mail betreft is het een kwestie van het invoeren van het e-mailadres zelf en het wachtwoord, vervolgens maakt de applicatie verbinding met een server om de instellingen in te laden. Dit is erg gemakkelijk, zo heb je in twee simpele stappen toegang tot je email. Ook de internetpagina’s worden goed weergegeven, geen balken of onduidelijkheden. Het scherm is duidelijk en draait mee zodra je de telefoon kantelt. Het werken met meerdere vensters is ook mogelijk, via de menutoets kun je een venster aanmaken of tussen vensters wisselen. Mochten teksten niet goed leesbaar zijn, dan is er nog de mogelijkheid op het vergrootglas te gebruiken om in te zoomen. Op deze manier zijn vrijwel alle internetpagina’s goed te raadplegen op de HTC Magic.

HTC Magic muziek accessoires

HTC Magic muziek accessoires

MP3 speler op de HTC Magic

In het menu is de muziekspeler terug te vinden bij muziek. Bij het openen van de MP3 speler applicatie komen vier grote pictogrammen in beeld waarbij je kunt kiezen uit: Artiest, Album, Nummers en Playlists. Hierdoor is je muziek altijd gemakkelijk terug te vinden en kun je snel je favoriete nummers afspelen. Het geheel werkt heel snel en bij het afspelen van een nummer is de cover, indien beschikbaar, groot afgebeeld evenals de toetsen om te wisselen van een nummer en een tijdsbalk waar je met je vinger overheen kunt bewegen om te spoelen. De ingebouwde speaker is redelijk, maar de kwaliteit neemt drastisch af wanneer je het volume op het maximum zet. Naast de speaker kun je ook de meegeleverde headset van HTC gebruiken. Helaas gebruikt de headset de mini-USB aansluiting en niet een standaard 3,5 mm aansluiting, waardoor niet alle gebruikelijke headsets op de HTC Magic aangesloten kunnen worden.

HTC Magic digitale camera

De geïntegreerde digitale camera heeft een resolutie van 3.2 megapixel, niet de hoogste resolutie die we momenteel kennen, maar dat maakt ons des te nieuwsgieriger naar de kwaliteit. Vaak is bij dergelijke mobiele telefoons de camera echt een bijzaak. Het opstarten van de camera-applicatie is slechts mogelijk via het menu zelf, een sneltoets ontbreekt en dus ook een ‘harde’ toets om een foto te maken. Eventueel is wel een sneltoets op het hoofdscherm te plaatsten. Het opstarten van de applicatie zelf gaat redelijk snel.

HTC Android telefoon met 3.2 MP camera

De camera beschikt over autofocus, het is niet mogelijk om deze handmatig op macro stand te zetten. In het begin miste ik deze stand, maar na het maken van een paar foto’s merkte ik al snel dat de autofocus goed zijn werk doet en dat de scherpstelafstand voldoende is voor een close-up. Zowel wat kwaliteit als de snelheid van het scherpstellen betreft. Onder alle omstandigheden, van dichtbij tot veraf worden scherpe foto’s geproduceerd. Eigenlijk is het wel gemakkelijk, zeker op een mobiele telefoon, zodat je niet tekens van opnamestand hoeft te wisselen of erger nog, dat je per ongeluk de verkeerde stand geselecteerd hebt bij het maken van een foto, waardoor de foto -of een serie opnames- mislukt.

HTC camera telefoon

HTC camera telefoon

HTC Magic digitale camera instellingen

De instellingen voor de opnamestand zijn niet de enige die ontbreken, sterker nog, het wijzigen van instellingen is simpelweg niet mogelijk. Het enige dat bij instellingen aangegeven wordt, is het meegeven van GPS informatie aan gemaakte foto's en de kwaliteit van videofilmpjes. Hier missen we toch wel de effecten en instellingen als ISO-waarden of kwaliteit. Voor de creatieve gebruiker een waar gemis, maar voor het gemak is er wel iets voor te zeggen.

HTC foto kwaliteit

HTC foto kwaliteit

HTC Magic beeldkwaliteit

Over de uiteindelijke kwaliteit van de foto’s valt weinig op te merken. De opnames zijn misschien niet zo groot als die van een 8.0 megapixel digitale camera, maar voor het weergeven op een computer beeldscherm of het afdrukken tot ongeveer A4-formaat, dit zijn toch de meest gebruikte toepassingen, zijn de foto's misschien nog wel beter dan de eindproducten van vele andere (op papier betere) digitale camera’s. In onze foto galerie zijn een aantal close-ups opgenomen die dit zeer goed weergeven.