Creative Zen Mozaic test | Score & Conclusie

Gepubliceerd op: Thursday, June 4th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Creative Zen Mozaic review

Creative Zen Mozaic review

Creative ZEN muziekspeler / videospeler

De Creative Zen Mozaic is een uitstekende muziekspeler / videospeler en een leuke extra is het bekijken van foto’s. Het menu en de functies waarover deze mediaspeler beschikt zijn nagenoeg hetzelfde als de originele Creative Zen. De Zen Mozaic is echter kleiner en heeft een opvallende voorkant. De knoppen zijn geplaatst als een mozaïek patroon dat veel mensen aanspreekt. Het is leuk om te zien dat een aanpassing van het uiterlijk van een MP3 speler zo’n grote invloed kan hebben. Als je de Creative Zen en de Zen Mozaic naast elkaar legt en je vraagt iemand te kiezen tussen de twee, kiest nagenoeg iedereen voor de kleinere en stijlvollere Mozaic speler. De luidspreker heeft mij bij deze Zen wederom weten te verrassen. Ik kan geen speler bedenken van dit formaat en in deze prijsklasse die een beter geluid weet te produceren dan deze Mozaic. Het voordeel van de originele Zen is het scherm aangezien dit een stuk groter is dan dat van de Mozaic. Het is daarom minder prettig om een video of foto’s te bekijken op de Mozaic speler. Dit is eigenlijk het enige minpunt dat ik het benoemen waard vind.

Creative Zen Mozaic MP3 speler

Creative Zen Mozaic MP3 speler

Creative Zen Mozaic test conclusie

Kort gezegd draait deze mediaspeler puur om de muziek en dat is ook waar de speler goed in is. Hij weet muziek zeer mooi weer te geven en je te trakteren op een zeer helder, vol en strak geluid dat iedereen weet te waarderen. De oortjes weten het geluid zeer goed over te brengen en ik ben blij dat Creative gekozen heeft voor een traditionele oorset in plaats van bijvoorbeeld in-ear plugs. Tijdens het beluisteren van muziek kun je nog steeds achtergrondgeluiden horen. Dit is prettig in het verkeer en iets minder prettig in de trein misschien. De Zen Mozaic heeft een aantal extra’s waaronder een kalenderfunctie en een optie om geluiden op te nemen via de microfoon die zich in de speler bevindt. Bij de Creative Zen Mozaic draait het om muziek en stijl. Voor een originele Zen betaal je op dit moment ongeveer 80 euro voor de 2GB versie en voor de Zen Mozaic betaal je ongeveer 60 euro. De spelers hebben nagenoeg dezelfde opties; het enige verschil is het uiterlijk, de grootte van het scherm en de afmetingen van de speler. De Creative Zen Mozaic is zijn geld zeker waard.

Creative Zen USB aansluiting

Creative Zen USB aansluiting

● Muziekkwaliteit