Creative Zen Mozaic test | MP3 speler functies

Gepubliceerd op: Thursday, June 4th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Creative Zen Mozaic biedt muziek, foto en video

Creative Zen videospeler

D e Creative Zen Mozaic mediaspeler heeft een goede videospeler. Het scherm is aan de kleine kant om volledige films of lange video’s op te kijken, maar het 1,8” TFT kleurenscherm zorgt er wel voor dat de video onder elke weersomstandigheid goed te bekijken is. Zelfs in direct zonlicht kun je nog steeds ongestoord naar je video kijken. Het geluid is af te spelen via de bijgeleverde oortjes of via de luidspreker. De geluidskwaliteit hangt af van de videocompressie. Ik heb de video speler met plezier gebruikt al was het soms lastig om de juiste videocompressie te vinden. Als je films overzet met de software van Creative dan heb je hier bijna geen last van, aangezien Creative Centrale software de meeste videobestanden automatisch omzet en overzet naar je Creative Zen Mozaic. In de videomodus heb je een aantal opties om het bekijken van een video aangenamer te maken. Zo kun je de helderheid van het scherm aanpassen of de weergave van de video veranderen van bijvoorbeeld staand naar liggend. De MP3 speler ondersteunt het MP4 videoformaat, Transcoded AVI-bestanden (Motion JPEG).

Creative Zen Mozaic foto modus

Creative Zen Mozaic foto modus

Foto's weergeven op de Creative Zen Mozaic

Als je je foto’s graag overal mee naar toe neemt is de fotomodus van de Creative Zen Mozaic een goede, maar niet de beste oplossing. Foto’s die worden weergegeven op de Creative Mozaic mediaspeler met een 1.8” scherm en een maximale resolutie van 128 x 160 pixels zorgen ervoor dat het bijna altijd lang duurt voordat een foto wordt weergegeven. Als de foto eenmaal geladen is heeft deze dezelfde kwaliteit als op een computerscherm behalve dan dat de foto op de Zen Mozaic kleiner is. De MP3 speler heeft een aantal opties om foto’s goed weer te geven waaronder een zoomfunctie en een diavoorstelling. Deze diavoorstelling is leuk uitgewerkt en zorgt meteen dat het probleem van het lange laden weg is aangezien de interval in te stellen is in een minimaal aantal seconden die de speler genoeg tijd geven om elke foto te laden en netjes weer te geven. Tijdens een diavoorstelling kun je op de achtergrond muziek laten spelen. Met de luidspreker geeft dit al helemaal een leuk effect en komen de foto’s goed tot hun recht.

Creative Zen geluidskwaliteit

Creative Zen geluidskwaliteit

Luidspreker op de Creative MP3 speler

Ook deze Creative Zen uitvoering beschikt over een luidspreker. De Zen Stone en de Zen Stone Plus wisten mij aangenaam te verrassen door een zeer helder geluid te produceren via een minuscule luidspreker. Nu heeft de Creative Zen Mozaic luidspreker mij alweer weten te verrassen. Deze heeft een nog heldere geluidsweergave dan de Creative Zen voorgangers. Het lijkt erop dat de speaker verder geperfectioneerd is en niet, zoals bij de Creative Zen Stone (Plus), af en toe wat schel en onprettig klinkt. De luidspreker op de Zen Mozaic weet alle tonen goed te raken, waaronder de hoge tonen. Het is prettig luisteren en je hebt af en toe het gevoel dat je naar een volwaardige box luistert in plaats van een luidsprekertje op een mediaspeler. Alleen als je een nummer draait waar veel bas in zit wordt je herinnert aan dit feit. De bas klinkt vaak wat krakend en dat komt het nummer niet ten goede. Vooral bij de genres dance, trance, house, electro enzovoorts komt het regelmatig voor dat de bas een grote rol speelt en de Creative Zen Mozaic deze bas niet goed weet weer te geven, waardoor het als storend wordt ervaren.

Creative Zen MP3 speler

Creative Zen MP3 speler

Creative Zen mediaspeler test

Creative Zen mediaspeler test

Creative Zen software

D e bijgeleverde software van Creative is de Centrale software. Hiermee kun je al je bestanden: foto’s, video’s en muziek overzetten van je PC naar de Creative Zen Mozaic (of naar al je Creative Zen producten als je wilt). Het overzetten gaat snel en pijnloos. Daar draagt de bijgeleverde USB zorg voor. Het omzetten van bestanden gaat wat minder snel en de Creative Centrale software heeft dan nogal de neiging om vast te lopen. Je hoeft echter niet per se de Creative Centrale software te gebruiken. De Zen Mozaic kan ook aangesloten worden op je computer en beheerd worden met Windows Verkenner. Hiermee creëer je een apart icoon in ‘Deze Computer’ en daarmee kun je de Creative Zen beheren zonder dat je extra software nodig hebt. Dit gaat soms sneller dan via de bijgeleverde software, omdat je hiermee muziek rechtstreeks kunt slepen van je computer naar je Zen; de software vereist het toevoegen van bestanden aan de overdrachtlijst etc.

Creative Zen Mozaic test

Ik heb in de testperiode veelvuldig gebruik gemaakt van de Windows verkenner bij het overzetten van muziek en foto's. Voor het overzetten van video’s is het wel handig de Creative Centrale software te gebruiken, omdat de software wel voor een juiste omzetting zorg draagt.