Creative Zen Mozaic test | Introductie

Gepubliceerd op: Thursday, June 4th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Creative Zen Mozaic test

C reative Labs is vooral bekend met haar geluidskaarten, CD/DVD spelers, hoofdtelefoons, muizen, toetsenborden en digitale (draagbare) muziekspelers. Tegenwoordig produceert Creative draagbare mediaspelers onder de series Zen en MuVo. De MuVo serie is met ingang van 2009 niet meer nieuw te koop, omdat Creative met deze lijn is gestopt. In de Zen serie zit meer potentie en Creative houdt zich dan ook continu bezig met het uitbreiden en ontwikkelen van nieuwe manieren om de mediaspelers niet alleen qua muziek te perfectioneren maar ook qua uiterlijk. De Creative Zen Mozaic is hier een goed voorbeeld van. Deze speler heeft alle karakteristieke eigenschappen van de originele Zen in huis en een uiterlijk dat opvalt en vrijwel uniek is. De Creative Zen Mozaic is een teken dat Creative nog sterk aan het experimenteren is met het uiterlijk van haar MP3 mediaspelers en nog lang niet klaar is met de Zen serie.

Creative Zen Mozaic test

Creative Zen Mozaic MP3 speler test

Creative Zen Mozaic MP3 speler test

Design van de Creative mediaspeler

Het design van de Creative Zen Mozaic heeft dezelfde opzet als de originele Creative Zen mediaspeler. Het grootste verschil tussen de Zen en de Zen Mozaic is, zoals de naam al doet vermoeden, dat de knoppen nu bestaan uit een mozaïek patroon op de voorkant. De knoppenindeling is niet veranderd. Als tweede is de Creative Zen Mozaic kleiner dan zijn voorgangers. Het uiterlijk van de Zen Mozaic valt zeker op door zijn voorkant met het mozaïek patroon. Bijna iedereen die mij met de Creative Zen Mozaic zag vroeg meteen welk merk mediaspeler het was en waar deze te koop was, omdat ze hem zo opvallend en bovenal erg trendy vonden. De mediaspeler is verkrijgbaar in de kleuren zwart, zilver en roze. De kleur van de MP3 speler kan ook nog door middel van hoesjes aangepast worden, waardoor je een zwarte uitvoering kunt omtoveren in een roze. Naast het opvallende patroon beschikt de Zen Mozaic over alles wat je van een Creative Zen verwacht. Muziek- video- en fotomodus. Bovendien beschikt de Zen ook over een aantal extra functies waaronder de luidspreker aan de achterkant. De Creative Zen Mozaic is verkrijgbaar in een geheugencapaciteit van 2, 4, 8 of 16GB. De Creative Zen Mozaic wordt standaard geleverd met een USB kabel, oortjes, Creative Centrale software en een starters handleiding.

Creative Zen Mozaic review

Creative Zen Mozaic review

Muziek afspelen op de Creative Mozaic

Zoals je van Creative verwacht is het geluid dat de Creative Zen Mozaic produceert van zeer hoge kwaliteit. Alles wordt natuurgetrouw weergegeven en de bijgeleverde oortjes zorgen ervoor dat het geluid volledig tot zijn recht komt. De oortjes zitten comfortabel en weten de muziek goed over te brengen, zonder dat je oor compleet wordt afgesloten. Ik vind de oortjes prettiger dan bijvoorbeeld in-ear plugs, omdat je op de fiets alles om je heen nog goed kunt volgen en tegelijkertijd naar je eigen muziek kunt luisteren. Het achtergrondgeluid is niet storend en de muziek die je afspeelt is altijd van hoge kwaliteit, in welke omgeving je je ook bevindt. Het menu voor het opzoeken en afspelen van je muziek is hetzelfde als bij alle andere Zen's in de Creative Zen serie. Je kunt door je muziek bladeren aan de hand van Album, Artiest of per nummer. Zo kun je altijd gemakkelijk de juiste muziek vinden en afspelen. De Mozaic mediaspeler beschikt over een aantal extra muziekopties, waaronder afspeelmodus en equalizer. Ook heeft de Zen Mozaic een DJ optie. Als deze geactiveerd is speelt de Mozaic je nummers zodanig af dat je nummers hoort die je weinig afspeelt, veel afspeelt of met de hoogste/laagste waardering. Zo kan de Zen je blijven verrassen. De Creative Zen Mozaic ondersteunt het MP3, WMA, WAV en Audible formaat.

Creative Zen software

Creative Zen software

Creative Zen oordopjes