Nokia E75 test | Digitale Camera

Gepubliceerd op: Thursday, May 21st 2009                   Geschreven door: Dennis Hissink - Fotografie door: Mark Peters

Nokia E75 digitale camera

D e Nokia E75 is een allround multi-media telefoon, waartoe natuurlijk ook een ingebouwde digitale camera behoort. Hoewel de puristen onder de fotograferen zeer afwijzend zijn en mobiele fotografie niet als serieus beschouwen, is de opmars van het aantal opnames dat met een mobiele telefoon wordt gemaakt continu groeiende. En dat is natuurlijk ook niet vreemd. Een camera telefoon draag je in principe altijd met je mee en dan ligt het voor de hand om naar wens momenten vast te leggen. De gemiddelde mobiele fotograaf kijkt dan ook heel anders tegen een foto, of in zijn algemeenheid, tegen mobiele fotografie aan. De beeldkwaliteit staat niet voorop, de mogelijkheid tot het vastleggen van een moment wel.

Nokia E75 test

Vervolgens kunnen de beelden direct met iedereen gedeeld worden, waarbij alleen een monitor, van mobiele telefoon tot aan de PC monitor, gebruikt wordt om het beeld te bekijken. Afdrukken komen pas op de laatste plaats en lijken op dit moment niet of nauwelijks een belangrijke rol binnen mobile imaging te spelen.

Nokia E75 camera telefoon

Nokia E75 camera telefoon

Mobiele fotografie met de Nokia E75

De Nokia E75 heeft een CMOS sensor met 3,2 Megapixels aan boord. Een eerste reactie die wij vaak horen, is die van een teleurstellende. Waarom ‘maar’ 3,2 Megapixels, terwijl de concurrentie spreekt van 8 en zelfs al laat doorschemeren met 12 Megapixels bezig te zijn? Het aantal pixels vanaf 3 megapixels gezien, is totaal niet belangrijk voor een mobiele telefoon. De kwaliteit van de pixels, de beeldsensor zelf, de algoritmen en de beeldprocessor spelen een belangrijkere rol. Wat zich op dit moment afspeelt in de mobiele fotografie heeft zich jaren geleden in de digitale fotografie afgespeeld. Het is een herhaling van marketing met als enige doel het pushen van de verkoop.

Nokia E75 camera objectief

Nokia E75 camera objectief

Zoomlens van de Nokia E75

Een onderdeel waar een gemiddelde digitale compact camera zich onderscheidt ten opzichte van een cameratelefoon is het objectief. Met de Nokia E75 krijg je een enkel brandpunt en wordt alleen digitale zoom aangeboden wat direct verlies in kwaliteit oplevert. Een digitale compact camera is standaard uitgerust met een zoomobjectief met een vergrotingsfactor van 3-12x. De hybride megazoom camera’s gaan zelfs tot 26x optische zoom. De AF scherpstelling van de Nokia E75 verloopt automatisch en is in staat vanaf 10 cm (macro focus) tot oneindig scherp te stellen. De lichtsterke lens van f/2.8 is nodig om voldoende licht op de CMOS sensor te laten vallen.

Nokia E75 zelfontspanner

Standaard biedt de Nokia E75 functies aan zoals een zelfontspanner, rode ogen reductie en opnemen van videoclips. Het blijft echter vreemd dat je de Nokia E75 met veel moeite horizontaal op een ondergrond kunt plaatsen als je een foto wilt maken met de zelfontspanner; negen van de tien keer valt hij om. Nokia is niet de enige die hier moeite mee heeft. Het geeft maar even aan wat het belang van de camera is. Daarnaast is het mogelijk ISO, witbalans, belichtingscompensatie en digitale effecten te wijzigen of te activeren.

Nokia E75 camera mode

De display van de Nokia geeft een werkbalk weer die aan te passen is door er enkele snelfuncties aan toe te voegen of te verwijderen. De cameramode blinkt niet uit in snelheid. Het scherpstellen verloopt redelijk vlot, de ontspanvertraging is ook redelijk snel, maar het verwerken van de opname is nog steeds te traag. Het verwerken van een 3 Megapixel JPEG opname hoeft niet ruim twee seconden te duren. Hinderlijk en het ontneemt de kans op een geslaagde spontane opname.

Nokia E75 camera functies

Nokia E75 camera functies

Nokia E75 camera instellingen

De ingebouwde digitale camera van de E75 behoort niet echt tot die onderdelen waar Nokia de nadruk op legt. Het menu voor de camera-instellingen is vrij beperkt en biedt slechts enkele mogelijkheden om creatief te fotograferen. Ook zijn de functies niet echt geavanceerd; vergeleken met wat er mogelijk is zijn ze zelfs heel basic uitgevoerd. ISO is slechts in drie instellingen te wijzigen met daarnaast een Auto ISO mode. Welke ISO waarde exact wordt gebruikt wordt niet aangegeven. De voorgeprogrammeerde scènes bieden wat extra, maar je zult deze wel zelf moeten selecteren. De laatste cameratelefoons laten zien dat het anders kan en zijn uitgerust met een scène selector die de camera geheel automatisch de juiste scène laat kiezen.

Nokia E75 fotokwaliteit

Nokia E75 fotokwaliteit

Kwaliteit van de Nokia E75 foto's

Zoals verwacht is de fotokwaliteit redelijk tot matig. Bij de juiste lichtomstandigheden en niet te veel contrast is de Nokia E75 in staat een redelijke foto te maken. Het dynamisch bereik is echter beperkt, zodat contrastrijke situaties bij voorbaat al dreigen te mislukken. Ook is ruis een factor die al snel om de hoek komt kijken. De laagste ISO stand komt overeen met 97 ISO en geeft een redelijk beeld qua ruisniveau. De middelste en hoogste ISO instellingen zijn respectievelijk 195 en 781 ISO in waarde. Al bij de middelste ISO is er sprake van zichtbare ruis. De kleurweergave is redelijk goed, maar wat van belang blijft is een optimale belichting. Zodra de lichtomstandigheden wat lastig worden, is er geen redden meer aan. Kleurverschuivingen, chromatische aberratie, verlies van detail in de donkere en lichte partijen, etc. Een mooi-weer camera is eigenlijk wel de enige juiste benaming voor dit onderdeel van de Nokia E75.