Samsung Pebble test | MP3 speler functies

Gepubliceerd op: Friday, May 8th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Samsung Pebble MP3 speler

Samsung Pebble MP3 speler

Muziek afspelen op de Samsung Pebble

Het geluid dat de Samsung YP-S2 Pebble produceert is matig en zal de geluidsfreak niet weten te boeien. Bij het beluisteren van muziek komt het geregeld voor dat een toon of passage even uit de toon springt, schel of dat de muziek een kwalitatief lage kwaliteit heeft. Dat het geluid matig is hoor je pas goed als je de S2 aansluit op een aparte speakerset. Het klinkt dan allemaal wat gedempt, niet qua volume, maar qua kwaliteit, en neigt soms naar slecht. De oorset die wordt meegeleverd heeft een nekkoord met een 3mm aansluiting die ervoor zorgt dat de Pebble meteen goed vastzit. De rubberen clip aan het koord is handig aangezien je de speler om je nek hangt als je muziek luistert; het is mij in de testperiode niet overkomen dat de Pebble loskwam van het koord. De oortjes zitten goed in het oor en weten een mooi geluid te produceren. Het geluid komt dan ook het best tot zijn recht met de bijgeleverde oortjes.

Samsung Pebble besturing

Samsung Pebble besturing

Knoppen op de designvolle Samsung Pebble

Het kost even tijd om de besturing van de Samsung Pebble onder de knie te krijgen. De knoppen aan de achterkant spreken voor zich behalve de ‘smart’ knop. Met deze knop kun je ten eerste de equalizer instellen: Normaal, 3D Studio, Concert Hall. Houd je de smart knop langer ingedrukt dan verandert de afspeelmodus: Normaal, Shuffle, Playlist (aangegeven met het LED lampje aan de voorkant). Wanneer je een nummer pauzeert en je drukt dan de 'smart' knop wat langer in, wordt de LED op de voorkant geactiveerd of gedeactiveerd. Als je tijdens het beluisteren van een nummer de volumeknop ‘+’ langer ingedrukt houdt, dan voeg je het nummer toe aan de playlist; hetzelfde geldt voor de ‘-‘ knop maar dan wordt het nummer verwijderd uit de playlist. In de playlist is ruimte voor 30 nummers.

Samsung S2 geheugen & batterij

Samsung S2 geheugen & batterij

2GB geheugen & Li-Polymeer batterij

De Samsung Pebble is verkrijgbaar in een 1GB en een 2GB versie (respectievelijk 250 en 500 nummers). Het geheugen is niet uitbreidbaar. Het duurt soms even voordat je je favoriete nummer gevonden hebt, vooral met de 2GB versie maar met een goede mapindeling op de MP3 speler en kennis van de muziek die je er op zet is dit meestal geen probleem. De Pebble heeft een Li-Polymeer batterij die volgens de specificaties zorgt voor ongeveer 13 uur luisterplezier per oplaadbeurt. Tot mijn verrassing komt dit ook erg dicht bij de werkelijkheid. Je zou het bijna niet verwachten van zo'n kleine 'kiezel'. Zo heb je de Pebble niet alleen om je nek als mode accessoires maar ook altijd je muziek tot je beschikking. Opladen gebeurt via de bijgeleverde USB adapter.

Samsung Pebble software

Samsung Pebble software

Data overzetten via de USB adapter

Net als het opladen van de Samsung S2 Pebble, gaat het overzetten van bestanden ook via de USB adapter. Het nadeel van deze methode (en niet via bijvoorbeeld mini-USB) is, dat het overzetten van muziek vrij langzaam gaat. Het voordeel is dat je geen aparte datakabels nodig hebt. Overigens gaat het slepen van muziek naar je MP3 speler sneller dan via de Samsung Media Studio software. Vooral als je in een keer 1GB of 2GB wilt overzetten kun je maar beter geen haast hebben. De bijgeleverde Samsung software werkt ietwat traag en loopt soms een paar seconden vast, zoals bij veel andere programma's die bij een MP3 speler worden geleverd. De software lijkt in dit geval bovendien overbodig aangezien het gemakkelijker en sneller is om je muziek direct te slepen in plaats van te synchroniseren met de software.

Samsung Pebble MP3 speler

Samsung Pebble MP3 speler

Samsung Pebble media speler