Toshiba JournE M400 test | Score & Conclusie

Gepubliceerd op: Thursday, May 7th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Toshiba mediaspeler software

Toshiba mediaspeler software

Data overzetten via de microSD kaart

De JourneE M400 mediaspeler van Toshiba wordt standaard geleverd met een software programma dat videobestanden kan omzetten naar het ondersteunde formaat MP4. Het overzetten gaat via de microSD kaart. Er wordt geen USB kabel bijgeleverd. De Toshiba M400 komt wel standaard met een microSD naar MMC kaart adapter. Je moet dus over een kaartlezer beschikken. Het overzetten gaat gemakkelijk via Windows Verkenner en de data wordt mooi gesorteerd op verschillende categorieën: muziek, foto, bestandsmap, video enzovoort. De microSD is verkrijgbaar met opslagruimte voor 2, 4, 8 of 16GB. Dit is goed voor ongeveer 350 nummers of 250 foto’s per GB (afhankelijk van het fotoformaat/MP3 instelling).

SanDisk microSD geheugenkaart

SanDisk microSD geheugenkaart

Toshiba M400 batterijduur

In de praktijk heb ik gemerkt dat de batterij zeer snel een oplaadbeurt nodig heeft en bovendien ook erg gevoelig is voor wat je precies doet. Als je bijvoorbeeld alleen maar naar muziek luistert via de oortjes met het scherm uitgeschakeld, dan gaat de batterij langer mee dan wanneer je het scherm wel hebt aanstaan en de animatie van de equalizer wordt weergegeven. De batterijduur gaat nog sneller naar beneden als je veelvuldig het menu doorzoekt, foto’s bekijkt of een film kijkt. Ik zal niet eens beginnen over de externe speaker die veel energie nodig heeft. Daarentegen kost de digitale TV modus vreemd genoeg niet zoveel energie. TV kijken met oortjes kan langer dan muziek luisteren via de externe speaker. Leuk om te ontdekken, maar ik had liever gezien dat er iets meer aandacht was besteed aan de batterij.

Toshiba JournE M400 mediaspeler

Toshiba JournE M400 mediaspeler

Toshiba M400 test conclusie

De Toshiba JournE M400 is een goede fotolijst met veel extra's. De fotomodus heeft mij zeker weten te boeien en biedt voldoende opties om je foto’s goed weer te geven en om het apparaat een volledige fotoframe te noemen. De Toshiba JournE M400 heeft een mooi uiterlijk en is redelijk zwaar, waardoor het geheel niet goedkoop aanvoelt. Het touch scherm is zonder overdrijven subliem. De iconen van de M400 zijn niet allemaal even scherp en je kunt soms de pixels tellen. Dit is echter niet storend en het menu is met één aanraking goed en gemakkelijk te bedienen. Dit maakt het prettig om met de M400 te werken. Muziek afspelen met de JournE M400 is minder verrassend. De fotolijst weet niet de kwaliteit van sommige MP3 spelers te evenaren, zoals de Creative Zen serie of de Sony Walkman serie. De muziek op de M400 klinkt leeg, maar dit is niet direct negatief, aangezien veel spelers voorzien zijn van eindeloze muziekopties en deze de muziek niet altijd te goede komt. De JournE M400 speelt je muziek af; niets meer, niets minder. De externe speaker daarentegen overtrof wel mijn verwachtingen. De externe speaker weet een beter geluid te produceren dan via de 3mm uitgang. Het is een prettige manier om naar muziek te luisteren. De videomodus op de JournE M400 is eigenlijk even goed uitgewerkt als de fotomodus. De M400 beschikt over genoeg opties om je films op de beste manier af te spelen. Films zijn van goede kwaliteit en worden scherp weergegeven (ook al ondersteunt de M400 alleen het niet altijd even scherpe MP4 formaat.)

Toshiba JournE M400 review

Toshiba JournE M400 review

Toshiba M400 score

De JournE M400 heeft een uitstekende DVB-T ontvanger. Vooral buiten heb je goede ontvangst en tv zenders zijn snel en gemakkelijk op te zoeken en te bekijken. Het voordeel van een digitaal signaal is dat het simpelweg werkt, of niet werkt, maar niets daartussenin. Je hebt dus geen last van ruis of kleurvervorming. Deze digitale mogelijkheden hebben naast de fotomodus de meeste indruk op mij gemaakt. De combinatie van het haarscherpe beeld en het geluid via de externe speaker werkt perfect. Het is naar mijn mening een zeer goed mediastation voor op reis. Voor in huis zijn er vandaag de dag ook betere en mooiere fotolijsten te vinden. De M400 is dus niet specifiek gericht op foto’s, maar versnipperd zijn aandacht nogal. De foto/video modus en digitale tv/radio weten zeker een goede indruk achter te laten. De batterij raakt echter wel vrij snel leeg, bij het bekijken van video’s is dit logisch, maar bij het luisteren naar muziek vind ik het onder de maat. Gek genoeg gaat de batterij langer mee als je TV kijkt, dan wanneer je naar muziek luistert. De Toshiba JournE M400 is een prima fotolijst met veel goede extra’s. Als je naar de adviesprijs kijkt van 170 euro is prijs/kwaliteit verhouding van de M400 goed te noemen en is de lijst zeker zijn geld waard.

Toshiba microSD slot

Toshiba microSD slot

● Touch scherm