Toshiba JournE M400 test | Introductie

Gepubliceerd op: Thursday, May 7th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Toshiba M400 review

D e analoge fotocamera is vervangen door de digitale camera, het fotorolletje door de geheugenkaart en nu dreigt zelfs het houten fotolijstje ouderwets te worden. Met de komst van digitale fotolijsten kunnen grote hoeveelheden foto’s worden bekeken en bewonderd in de huiskamer, zonder dat deze uitgeprint hoeven te worden. Diavoorstellingen geven, met een vooraf ingesteld tijdsinterval, is voor sommige consumenten niet voldoende, de vraag naar meer mogelijkheden stijgt. Toshiba biedt met de JournE serie digitale fotolijsten de veelzijdigheid die de consument verlangt. De Toshiba M400 draagbare mediaspeler (PMP) ondersteunt onder andere video, muziek en zelfs digitale TV.

Toshiba JournE M400 test

Toshiba M400 multimedia speler

Toshiba M400 multimedia speler

Toshiba MP3 speler design

Toshiba M400 multimedia speler - Toshiba MP3 speler design Het eerste wat opvalt aan de Toshiba M400 is het uiterlijk. Met afmetingen van 12 x 8 x 1,7cm oogt de lijst ietwat grof en log, maar als je de beugelstandaard aan de achterzijde hebt gevonden doet de Toshiba niet onder voor andere fotolijsten. De M400 heeft een mooie omlijsting die er duurzaam en chic uitziet. De mediaspeler gebruikt een microSD geheugenkaart als opslagmedium en heeft verder een 3mm uitgang, een aan/uit schuifbalk en een uitschuifbare antenne. Alles is goed gepositioneerd op de speler. Als je de mediaspeler inschakelt krijg je een menu voorgeschoteld dat doet denken aan het navigatie menu van een TomTom navigatiesysteem. In plaats van route opties heb je bij de Toshiba mediaspeler de keuze uit muziek, foto, video, digitale tv/radio en instellingen. De interface is duidelijk, mede door de grote knoppen en de (al dan niet scherpe) iconen. Door dit duidelijke menu komt het niet of nauwelijks voor dat je het scherm twee keer moet aanraken om het gewenste effect te verkrijgen. De besturing gaat tot mijn verrassing zeer goed via het 4.3“ touch screen, al direct vanaf de eerste aanraking. Het scherm voelt zacht aan en dit maakt het navigeren met de vinger zeer aangenaam.

Toshiba JournE M400 test

Toshiba JournE M400 test

Muziek afspelen op de Toshiba JournE M400

Muziek wordt opgeslagen op de microSD kaart en wordt op de Toshiba weergegeven zoals deze erop gezet is, met dezelfde namen voor de mappen etc. Om naar je muziek te luisteren heb je 2 keuzes: via de externe speaker of via de 3mm uitgang. De externe speaker produceert een redelijk goed geluid als je de M400 ergens hebt staan (met de beugel uitgeklapt.) Het is natuurlijk onmogelijk om het geluid te produceren zoals een ‘echte’ speaker dat doet, maar de externe speaker van de M400 is hard op weg. Als je muziek luistert via een koptelefoon of via oortjes dan krijg je eenzelfde soort muziekkwaliteit als van de externe speaker. De muziek is lekker vlak: kick, bass, snare en tone, alles is er; niets meer, niets minder. Geen muziekeffecten die vaak meer vervormen dan verbeteren, geen equalizer of andere muziek technologieën. In bijna alle gevallen is dit een positief punt behalve als het genre lounge, soul of bijvoorbeeld R&B is. Soms lijken deze nummers wel a-capella en voor deze genres is het vervelend dat muziekopties ontbreken. Ook is het vervelend dat je een nummer niet voor, of achteruit kunt spoelen. Bij nummers van 3 minuten is dit niet direct een probleem, maar als je een mix van 30 minuten aan hebt staan is dit toch wel echt een gemis. Als je een nummer draait wordt er wel een equalizer geanimeerd op het scherm, maar deze heeft slechts een visueel doel. Mocht je het scherm aan laten staan met deze animatie weergave, dan moet je de Toshiba M400 wel weer snel opladen, want op deze manier gaat de batterij bij wijze van spreken sneller leeg dan dat het nummer duurt. De Toshiba JournE M400 ondersteunt het MP3 formaat.

Toshiba M400 oplader

Toshiba M400 oplader

Toshiba afstandsbediening