Nokia 5800 Xpressmusic test | Digitale Camera

Gepubliceerd op: Tuesday, May 5th 2009                   Geschreven door: Casper van der Kaaij - Fotografie door: Mark Peters

Nokia 5800 digitale camera

D e ingebouwde digitale camera van de Nokia 5800 Xpressmusic mobiele telefoon heeft een resolutie van 3.2 megapixels en beschikt over een Carl Zeiss lens. Redelijke specificaties, maar niet de meest indrukwekkende van dit moment. Toch ben ik zeer te spreken over de camera en de camera-applicatie. De camera is snel te openen door de sneltoets kort in te drukken, waar je ook zit in het menu. Doordat je niet terug hoeft naar het hoofdscherm en de toets niet lang ingedrukt hoeft te houden ben je altijd redelijk snel in staat om een foto te maken. Doordat slechts tweederde van het scherm als zoeker fungeert, is het soms wel moeilijk, zeker als het wat donkerder is, om tijdens het fotograferen de juiste compositie te kiezen. Ook het vastleggen van een foto neemt weinig tijd in beslag. Een klein beetje indrukken van de ontspanknop zorgt ervoor dat er snel wordt scherpgesteld en bij het volledig indrukken wordt de foto direct vastgelegd. Zeker ook door het schuifje voor de toetsenvergrendeling, aan de zijkant, is de telefoon goed inzetbaar om snel het moment vast te leggen.

Digitale fotografie met de Nokia 5800 Xpressmusic

Even de vergrendeling van de Nokia 5800 Xpressmusic af halen, de sneltoets indrukken en klaar voor de start. Een hele fijne camera applicatie!

Fotograferen met de Nokia 5800

Fotograferen met de Nokia 5800

Nokia 5800 Xpressmusic camera instellingen

Zoals aangegeven zie je standaard nog wat naast de zoeker, dit zijn sneltoetsen voor onder andere de camera instellingen. De flitser is heel snel aan en uit te zetten, maar voor extra opties moet het menu geopend worden. Wel werkt het menu zeer goed, beter dan bij de Symbian applicaties zonder touchscreen. Veel duidelijker zo. Alleen jammer dat de scene modus niet gelijk wordt bevestigd, je opent het menu, gaat naar scenemodus, en maakt een keuze. Deze keuze wordt geselecteerd, maar je gaat niet direct terug naar de zoeker, het menu moet ook weer met twee handelingen worden afgesloten. Dat is een klein nadeel, maar voor de rest is alles goed en snel te doen. De ISO-waardes zijn ook aan te passen, maar slechts in Low, Medium en Hi. Wel ontstaat al snel veel ruis. Over het algemeen werkt de automatische stand het beste.

Nokia 5800 Foto kwaliteit

Nokia 5800 Foto kwaliteit

Kwaliteit van de Nokia Xpressmusic foto's

Naast de ISO-waardes kunnen ook de witbalans, kleureffecten, contrast en scherpte instellingen gewijzigd worden. De kwaliteit van de foto’s is ook verassend. Voor een telefoon waarbij de camera eigenlijk niet als belangrijkste eigenschap wordt beschouwd, maakt de Nokia 5800 Xpressmusic opvallend goede foto’s. Maar veel belangrijker nog, het maken van foto’s is ook zeer prettig. Een duidelijk applicatie die snel wordt geopend en met weinig vertraging een compositie goed vast kan leggen. Ook zit er een dubbele LED flitser op, die ‘s avonds nog wel eens van pas kan komen. Deze reageert ook snel en heeft een redelijk effectief bereik. Ga je de volledige resolutie van de foto’s bekijken, dan zie je hier en daar wel wat schoonheidsfoutjes, maar over het algemeen is het resultaat een aangename verrassing.

Nokia 5800 Express music

Nokia 5800 Express music

Nokia Xpressmusic review