Sony Walkman test | MP3 speler functies

Gepubliceerd op: Friday, April 24th 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Video´s bekijken op de Sony Walkman

Video´s bekijken op de Sony Walkman

Sony NWZ-S639F Video functie

Het scherm van de Sony S639F is kristalhelder en geeft video’s van MP4 formaat uitstekend weer. Het enige nadeel is dat het scherm aan de kleine kant is, daardoor is het niet altijd even prettig om een video te bekijken op de mediaspeler. Door de 16GB opslagruimte is het volgens de specificaties mogelijk 60 uur video (bij 384 kbps) op te slaan. Dit komt overeen met de werkelijkheid. Naast de standaard opties voor video zoals afspelen/pauzeren is het tijdens het afspelen van een video ook mogelijk de helderheid aan te passen, terug naar het begin te gaan, de zoom setting aan te passen (volledig scherm, automatisch of uit) en de video oriëntatie aan te passen (verticaal, horizontaal rechts, horizontaal links). Je kunt via video opties ook aanpassen hoe de video’s in het menu worden weergegeven. Als je een video overzet van je computer naar de Sony NWZ-S639F staat hij in het menu aangevinkt met een “nieuw” icoon zodat je nieuwe filmpjes altijd snel terug kunt vinden. Als je tijdens het afspelen van een filmpje het apparaat uitschakelt of als de mediaspeler uitvalt wordt de film automatisch hervat. In de video modus kun je met een druk op de knop altijd schakelen tussen de muziek die je als laatst hebt afgespeeld en de film en vice versa.

Foto´s weergeven op de Sony Walkman

Foto´s weergeven op de Sony Walkman

Sony NWZ-S639F Foto functie

De fotomodus werkt nagenoeg hetzelfde als de videomodus. Foto’s worden natuurgetrouw en zeer helder weergegeven op het scherm van de S639F. Voor foto’s maakt de grootte van het scherm niet zoveel uit als bij het bekijken van een video. Een foto kan worden weergegeven in staande positie, horizontaal links of horizontaal rechts (foto oriëntatie). Je kunt op elk gewenst moment de helderheid van het scherm aanpassen en ook op elk moment een diavoorstelling starten. Met de diavoorstelling worden alle foto’s die zich in de map bevinden weergegeven met een aangepaste tijdsinterval die lang, normaal of kort kan duren. Bovendien kun je elke willekeurige foto selecteren en instellen als achtergrond. Het is een gemakkelijke manier om je foto’s te delen met anderen en er zijn genoeg opties om iedereen tevreden te stellen.

Sony Walkman muziekspeler

Sony Walkman muziekspeler

Sony Walkman review

Sony Walkman review

SensMe Channels

D e extra’s waar de Sony NWZ-S639F over beschikt zijn radio, audiobook, podcast, SensMe Channels en de Intelligent shuffle. De radio optie van de mediaspeler heeft voorprogrammeerbare radiostations die automatisch of handmatig kunnen worden opgezocht en opgeslagen. De scangevoeligheid kan worden aangepast naar hoog of laag. De Sony S639F is ook in staat audioboeken af te spelen. Deze zijn gemakkelijk over te zetten vanaf de PC naar de Sony en zo kun je overal en altijd je audioboeken beluisteren. Naast audioboeken zijn ook podcasts afspeelbaar. De intelligente shuffle optie van de Sony S639F is een leuke extra die via ‘Time Machine Shuffle’ een jaartal kiest en alle nummers van dat jaar door elkaar afspeelt. De leukste extra is toch wel de SensMe Channels. In dit menu wordt, met een druk op de knop, al je muziek gesorteerd in 11 verschillende kanalen waaronder: Morning, Daytime, Night, Lounge, Acoustic, Electronic. Het is grappig om te horen welke muziek de MP3 speler waar heeft ingedeeld. Zo wordt 's ochtends muziek afgespeeld waarbij je gegarandeerd lekker wakker wordt. En 's avonds juist muziek waar je rustig bij in slaap doezelt. Lounge, electronic, extreme enzovoorts spreken voor zich.

Sony Walkman test

Sony Walkman mediaspeler

Sony Walkman mediaspeler

Geheugencapaciteit & Batterijduur

De platte Sony NWZ-S639F beschikt over 16GB geheugen. Dit is genoeg voor pakweg 3200 nummers of 60 uur video. Het geheugen is niet uitbreidbaar maar 16GB moet genoeg zijn voor normaal gebruik. Aangezien het een erg dunne MP3 speler is, is het een aangename verrassing om te zien dat het apparaat over 16GB beschikt. De batterijduur van deze Sony Mediaspeler is zeer acceptabel. Je kunt de MP4 speler lang gebruiken zonder dat de batterijduur snel naar beneden gaat. De S639F heeft een goede indicator die aangeeft wanneer de batterij leeg is en zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Een volledig opgeladen batterij gaat volgens de specificaties 40 uur mee, dit komt ongeveer overeen met de werkelijke duur. Zelfs als je veel door het menu bladert, gaat de batterijduur niet drastisch omlaag. Opladen gebeurt via de bijgeleverde USB kabel en het opladen duurt ongeveer een half uur. De batterij is niet vervangbaar door de gebruiker.

Sony Walkman MP3 speler

Sony Walkman MP3 speler

Bestanden overzetten via USB

Het overzetten van bestanden gebeurt via de bijgeleverde USB kabel en gaat zeer snel. Er zijn twee manieren om je muziek of andere bestanden over te zetten, via synchronisatie of drag ’n drop. Je kunt met vrijwel elk synchronisatieprogramma je muziek overzetten, onder andere via iTunes of Windows Media Player. Dit werkt op zich prima; alles verloopt vlot en de muziek wordt goed gesorteerd op de Sony Walkman (meestal zelfs met albumhoes). Toch zijn er mensen die hier niet van houden en liever hun muziek direct van de computer naar de mediaspeler slepen met Windows Verkenner. Dit is ook mogelijk met de Sony Walkman S639F en op deze manier wordt eveneens alles netjes gesorteerd op de Sony zelf. Bovendien is de bijgeleverde software, Sony Media Manager for Walkman, ook een handige manier om al je mediabestanden te sorteren en over te zetten naar de Sony S639F.