Samsung i8510 test | Introductie

Gepubliceerd op: Sunday, January 18th 2009                   Geschreven door: Casper van der Kaaij - Fotografie door: Mark Peters

Samsung INNOV8 review

D e mobiele telefoon is sinds enkele jaren onlosmakelijk verbonden met digitale fotografie. Een camera op een mobiele telefoon is gewoon niet meer weg te denken. Enkele jaren geleden begon dit met een simpele VGA-camera, waarna al snel hoge resolutie foto’s met een mobiele telefoon te maken waren. Wel is te merken dat er soms telefoons worden uitgebracht waarbij de camera een wat prominentere rol speelt, vanzelfsprekend wordt dit dan ook weer in de communicatie meegenomen. Een voorbeeld hiervan is Sony-Ericsson met de C902, terwijl de Xperia in de tijdslijn later is uitgebracht zijn de camera specificaties toch stukken minder. Deels zit hier natuurlijk marketing achter, maar soms blijken camera’s met mindere specificaties toch betere foto’s te maken. Dit laatste komt doordat de kwaliteit niet slechts aan het aantal megapixels af te leiden is. Duidelijk is wel dat er ons nog een hoop te wachten staat op het gebied van digitale fotografie op de mobiele telefoon. Zo wordt momenteel de ontspanvertraging aangepakt en zijn er ook al telefoons met een optische zoom.

Samsung i8510 test

Samsung heeft met het i8510 mobieltje wel een primeur, het is namelijk de eerste mobiele telefoon op de Europese markt met een 8 megapixel digitale camera.

Samsung i8510 mobiele telefoon box

Samsung i8510 mobiele telefoon box

Eerste indruk van de Samsung i8510 INNOV8

De Samsung i8510 INNOV8 wordt geleverd in een kleine vierkante verpakking. Op de buitenkant zijn een aantal foto’s van de telefoon zelfs geplaatst en de belangrijkste functies worden benadrukt, de 8.0 megapixel digitale camera, het geheugen van 8GB en de WiFi functionaliteit. Verder is de verpakking niet zo bijzonder. In de doos zelf zit de Samsung i8510 in een schuimrubberen houder, zodat je als je de doos opent direct de telefoon ziet liggen. Wanneer je de telefoon verwijderd komen de onderliggende accessoires tevoorschijn. Standaard tref je in de verpakking een headset, een (hele korte) datakabel, een oplader, instructieboekjes en een cd met software aan. Het enige dat eventueel ontbreekt is een beschermhoesje.

Samsung i8510 review

Samsung i8510 review

Samsung INNOV8 test - Telefoon design

De voorzijde van de telefoon is glimmend zwart en onder het behoorlijke scherm zijn een aantal toetsen te vinden. De camera is op een zeer nette wijze in de achterzijde geïntegreerd, de telefoon krijgt hierdoor de uitstraling van een digitale camera. Als je de telefoon openschuift komt het normale keypad tevoorschijn. De toetsen zijn goed te bedienen en zien er netjes uit. De GSM telefoon is in zijn geheel wel aardig groot, zeker als deze in opengeschoven toestand is. Heel storend is dit niet, want in je zak heb je er weinig last van.

Samsung INNOV8 headset

Samsung INNOV8 headset

Samsung i8510 USB kabel