Creative ZEN X-Fi MP3 speler review | Conclusie

Gepubliceerd op: Thursday, January 1st 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Creative MP3 test conclusie

S tiekem is de Creative Zen X-Fi hetzelfde als zijn voorgangers echter, met drie grote verschillen. Als eerste natuurlijk de X-Fi, als tweede de WiFi en als derde zijn uiterlijk. Ook zonder de X-Fi is het geluid al van topniveau, mede door de uitstekende in-ear plugs. De mediaspeler heeft een mooi uiterlijk gekregen met een stevige achterkant waardoor alles solide aanvoelt. De interface, muziekmodus, videomodus en fotomodus zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. Daar heb ik dan ook niets op aan te merken. Er zijn echter wel een aantal dingen waar ik mijn twijfels over heb, zoals een aantal extra’s en de externe speaker. Deze laatste had Creative beter kunnen weglaten. De Creative Zen X-Fi vertoont hier en daar een paar schoonheidsfoutjes. De Extra’s, zoals de organizer, met de kalender, taken en contactpersoon opties zijn overbodig. Het kost teveel moeite om steeds je Zen te moeten synchroniseren, bovendien kun je deze extra's niet aanpassen op de Zen zelf en ik neem niet aan dat iemand een draagbare mediaspeler gaat gebruiken om notities, taken of contactpersonen op te zoeken. Hier zijn namelijk veel betere gadgets voor dan de Creative Zen. De Wi-Fi functionaliteit op de Creative Zen is echter geniaal. Muziek streamen van je PC naar je Zen is leuk en bovendien handig; zo heb je eigenlijk alle muziek van je PC beschikbaar om te luisteren in huis. Mocht je ook nog een Creative TravelSound aanschaffen dan betekent dit dat je dus letterlijk overal in huis je muziek kunt draaien.

Creative ZEN X-Fi MP3 speler review

Een tegenvaller is de chatfunctie van de Zen X-Fi die veel beter benut had kunnen worden door bijvoorbeeld MSN, AIM of Yahoo! te ondersteunen. Bovendien had het irritante tekst input systeem gemakkelijk verholpen kunnen worden, door middel van een T9 functie. X-Fi vind ik persoonlijk wel goed uitgewerkt. Hier en daar vertoont het nog wat minuscule minpuntjes, maar over het algemeen werkt de X-Fi met de nieuwste firmware goed en is het een waar genot om naar muziek te luisteren. Kortom, de Creative Zen X-Fi is een MP3 speler van het hoogste niveau en biedt muziek van zeer hoge kwaliteit, ondanks dat er een aantal schoonheidsfoutjes te vinden zijn in de twee zaken waar de Zen X-Fi mee pronkt: de Wi-Fi en X-Fi. Het is te hopen dat met nieuwe firmware updates de X-Fi verder wordt verbeterd en misschien zelfs ondersteuning gaat bieden aan de populaire chatservers. Als de externe speaker en nutteloze extra’s weggelaten waren en er iets meer tijd gestoken was in de X-Fi en WiFi, een kleine ingreep volgens mij, dan was het een perfecte mediaspeler geweest. Ondanks dat scoort de Zen X-Fi hoog, het is een echte aanrader!

Creative Zen X-Fi review

Creative Zen X-Fi review

Voordelen [+]