Creative ZEN X-Fi MP3 speler review | Batterij & Software

Gepubliceerd op: Thursday, January 1st 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

microSD geheugenkaart

D e Creative Zen X-Fi is er in de uitvoeringen 8GB (zonder Wi-Fi) en 16 / 32GB (met Wi-Fi). De Zen X-Fi heeft een microSD slot waardoor het geheugen uitbreidbaar is. Met een microSD kaartje kun je het geheugen van de Zen uitbreiden met 2, 4 of zelfs 8GB. Het enige nadeel is dat de mediaspeler geen gedeelde geheugenopslag heeft en dat zorgt ervoor dat je een nummer van de microSD moet overzetten naar het geheugen van de Creative Zen. In theorie is de maximale opslagcapaciteit dus 40GB, maar in de praktijk kun je alleen het interne geheugen gebruiken om nummers af te spelen. Een microSD geheugenkaart wordt niet standaard meegeleverd.

Creative ZEN X-Fi MP3 speler review

Creative Zen muziekspeler

Creative Zen muziekspeler

Batterij van de Creative Zen X-Fi

De batterijduur van de Creative Zen X-Fi is een beetje eigenaardig. Het scherm blijft namelijk constant branden als je de Zen niet op ‘lock’ zet en dit zorgt ervoor dat de batterij snel leeg gaat en een nieuwe oplaadbeurt nodig heeft. Als je muziek streamt vanaf je computer naar je Zen zorgt dit er ook voor dat de batterijduur minder wordt en mocht je een video streamen naar je Zen, reken dan maar op een speelduur van maximaal een uur. Toch heeft de Zen X-Fi volgens de specificaties een batterijduur van 25 uur audio (15 uur met luidspreker), gebaseerd op 128 kpbs in WMA en 5 uur video. Dit zou kunnen kloppen voor muziek; als je het apparaat muziek laat spelen, de speler op lock zet en er verder niets meer mee doet. Maar aangezien je vaak nummers aan het opzoeken bent, even het volume aanpast of iets dergelijks of als je hem vergeet op lock te zetten dan gaat de batterijduur drastisch naar beneden. De tijd dat het apparaat per laadbeurt kan werken verschilt sterk. Dit is elke keer weer spannend.

USB kabel voor de Creative Zen

USB kabel voor de Creative Zen

Overzetten van bestanden via USB

Het opladen van de X-Fi Zen gebeurt via de bijgeleverde USB-kabel. Overzetten van bestanden via de bijgeleverde software gaat redelijk snel. Foto’s overzetten gebeurt in een paar seconden en ook songs gaan aardig snel. Video’s overzetten gaat minder snel, maar dit mag de pret niet drukken. Overzetten van bestanden kan bovendien via elk ander synchronisatie programma of je kunt bestanden rechtstreeks naar je Zen slepen als de mediaspeler via de USB kabel aangesloten is op je computer. De fysieke lengte van de USB-kabel is aardig kort. Met minder dan 13 cm als totale lengte is het soms lastig om je Zen op te laden of om nummers over te zetten. Al helemaal als je nog een oude computer bezit waar de USB aansluitingen uitsluitend aan de achterkant zitten. Het is misschien niet eerlijk om hier over te zeuren, aangezien de kabel precies doet wat hij moet doen en nog snel ook.

Creative Zen X-Fi software

Creative Zen X-Fi software

Creative Zen software

De software die wordt geleverd bij de Creative Zen X-Fi is Creative Centrale. Hiermee kun je bestanden overzetten, converteren naar het juiste formaat, een Mediaserver maken en een media-bibliotheek beheren. Het programma is gemakkelijk onder de knie te krijgen en alles werkt naar behoren en bovendien snel, maar om de een of andere reden oogt het programma goedkoop en lijkt het snel in elkaar gezet te zijn. Het gebeurt regelmatig dat het programma even vastloopt of stilstaat bij het overdragen en pas na een aantal minuten zijn overdracht hervat.

Creative Zen X-Fi oordopjes

Creative Zen X-Fi oordopjes

Creative Centrale software

Ook is het bij mij voorgekomen dat ik ongeveer al mijn muziek van de PC had verwijderd, omdat ik niet op de knop ‘Verwijder uit bibliotheek’ had gedrukt, maar simpelweg op delete. Het is dat je met de software de mediaserver op kan zetten en notities, taken en contacten kunt synchroniseren, anders had ik liever een ander synchronisatie programma gebruikt om mijn muziek over te zetten. Windows Media Player werkt bijvoorbeeld ook, al komt het soms voor dat hij bestanden dubbel synchroniseert, waardoor je dan tweemaal hetzelfde nummer op je MP3 hebt staan.