Creative ZEN X-Fi MP3 speler review | Introductie

Gepubliceerd op: Thursday, January 1st 2009                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Creative MP3 speler test

C reative Labs Europe, opgericht in 1993, is natuurlijk bekend om zijn Zen mediaspelers en zijn uitmuntende geluidstechnologie├źn. Creative blijft verrassen; zo ook weer met de nieuwe Zen X-Fi; de eerste mediaspeler waarin de X-Fi technologie is ge├»ntegreerd. Muziek op de Zen X-Fi wordt volgens Creative een werkelijke belevenis. Of dat echt zo is, zal moeten blijken uit de test. En alsof X-Fi niet genoeg is, is ook Wi-Fi beschikbaar op de Zen. Vanaf het moment dat de Zen X-Fi MP3 speler op de markt gezet is heeft deze al meerdere Awards ontvangen. Lees de complete LetsGoMobile review voor meer informatie.

Creative ZEN X-Fi MP3 speler review

Creative Zen X-Fi MP3 speler test

Creative Zen X-Fi MP3 speler test

Design van de Creative Zen X-Fi

Het uiterlijk van de Creative Zen X-Fi MP3 speler is nagenoeg hetzelfde als voorgaande Zen modellen, al is het huidige model iets dikker en heeft het een stevige grijze achterkant van plastic. De voorkant van de X-Fi Zen is voorzien van 12 knoppen aan de rechterkant, en een groot 2,5 inch scherm met 16,7 miljoen kleuren. Dit alles is omgeven door een zilverkleurige glimmende rand. De microSD kaartsleuf bevindt zich aan de bovenkant en de externe speaker aan de onderkant. Aan de rechterkant zijn van boven naar beneden gehuisvest: de 3mm hoofdtelefoon-aansluiting, de USB aansluiting en de reset knop. Deze knop is gemakkelijker toegankelijk dan die van zijn voorgangers. Afmetingen van de Creative Zen X-Fi MP3 speler zijn: 55 x 83 x 12,5 mm en zijn gewicht bedraagt 70 gram.

Creative Zen X-Fi MP3 speler review

Creative Zen X-Fi MP3 speler review

Menu van de Creative Zen X-Fi

Wie al eerder een Creative Zen MP3 speler in het bezit heeft gehad zal bekend zijn met de interface. De interface is namelijk nagenoeg hetzelfde als bij voorgaande Zen modellen. Een strak design, mooi en snel onder de knie te krijgen. Het leuke is dat je het hele menu naar eigen smaak kunt aanpassen. Niet alleen het thema, de achtergrond, de kleurintensiteit of de lichtsterkte zijn aan te passen, maar ook wat er precies in het menu te vinden is. Zo kun je het hoofdmenu aanpassen, zodat jouw favoriete menu items altijd beschikbaar zijn vanaf het hoofdmenu. Ten tweede kun je het submenu aanpassen zodat onder elke categorie je eigen submenu items toegankelijk zijn. Om een voorbeeld te geven; het hoofdmenu bestaat uit een aantal menu onderdelen zoals foto, video, muziek en instellingen. Deze kun je uitvinken zodat ze onzichtbaar zijn. Ook een submenu, zoals bijvoorbeeld Muziek is aan te passen: wordt afgespeeld, album, artiest enzovoorts zijn ook onzichtbaar te maken. Kortom het menu en de weergave ervan kan op vele manieren worden aangepast aan jouw eigen smaak.