ATP GPS Photo Finder Mini test | Wandelroute

Gepubliceerd op: Tuesday, December 9th 2008                   Geschreven door: Ilse Jurrien - Fotografie door: Mark Peters

ATP GPS Photo Finder Mini test

Hoe werkt de ATP GPS ontvanger in de praktijk?

Nu dat we de GPS tracker en al zijn accessoires uitvoerig hebben bestudeerd wordt het tijd de GPS foto tracker mee op pad te nemen. Allereerst moet je jezelf ervan verzekeren dat de tijd van je digitale camera goed staat. Voor het GPS apparaat zelf hoeft geen tijd ingesteld te worden. Wees je er verder van bewust dat je foto´s in JPEG formaat schiet, andere formaten worden namelijk niet ondersteund door de ATP Photo Finder Mini.

Op weg met de ATP GPS

E enmaal op weg keek ik geregeld naar de LED statusindicatie lampjes om te kijken of de GPS tracker ook daadwerkelijk data opsloeg. Doordat het gele lampje maar tweemaal per minuut knippert, wanneer er data naar de geheugenkaart wordt geschreven, twijfel je soms of de route ook daadwerkelijk opgeslagen wordt. De ingebouwde SIFIII GPS antenne kan met een maximum van 20 satellieten tegelijk verbinding maken, en zou tot 25 meter nauwkeurig zijn. In de praktijk heb ik met het verkrijgen en behouden van het GPS signaal weinig moeite gehad, ook in dichtbeboste gebieden is de ATP Photo Finder Mini in staat voldoende GPS signaal op te pikken.

ATP GPS Photo Finder Mini test

ATP GPS Photo Finder Mini test

Digitale foto's taggen

B enieuwd als ik was heb ik bij thuiskomst het GPS apparaat direct aan het docking station gekoppeld. Het menu dat vervolgens verschijnt is erg duidelijk, door simpelweg de vragen met ja en nee te beantwoorden vind je gemakkelijk je weg. De foto's kunnen via het docking station, zonder tussenkomst van een computer, gemakkelijk ge-geotagged worden. Van de 110 gemaakte foto's waren er slechts 38 foto's waarvan de GPS informatie succesvol was opgeslagen, ongeveer één derde dus. En dat is toch een beetje teleurstellend. Als je nagaat dat ik de GPS ontvanger aan m´n broek had hangen en de digitale camera om m´n nek, dan kan het toch eigenlijk niet aan de afstand tussen beide apparaten hebben gelegen.