Apple iPod nano test | Beoordeling & Conclusie

Gepubliceerd op: Sunday, November 30th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Apple iPod nano functies

Apple iPod nano functies

Extra functies op de iPod nano

Hoe dun en klein deze vierde generatie iPod ook is, toch beschikt deze muziekspeler over een groot aantal extra’s. Alarmfunctie, kalender, klok en notities om er maar een paar op te noemen. 'Clocks' zoals deze functie heet, maakt het mogelijk om de tijd van een groot aantal landen te bekijken, kalender spreekt voor zich en naast de alarmfunctie heeft de nano ook een stopwatch. Alsof dit niet genoeg is kun je ook nog spelletjes spelen op de nano. Het bekende Solitaire is aanwezig en een ander spel dat gebruik maakt van de bewegingsensor. Meer spelletjes zijn tegen betaling te downloaden via de iTunes store. Een voicerecorder en radio ontbreken echter. De extra functies zijn stuk voor stuk echt leuk en het zal voor velen verrassend zijn dat dit allemaal op een dergelijk klein apparaat aanwezig is.

Apple iPod nano met USB aansluiting

Apple iPod nano met USB aansluiting

Stand-by tijd van de iPod nano

Opladen van de iPod nano gaat via de bijgeleverde USB kabel of via een adapter (apart verkrijgbaar). Een volledig opgeladen nano gaat volgens de specificaties 24 uur lang mee voor muziek en 4 uur voor video. Dit komt in de praktijk aardig overeen als je niets anders doet dan muziek beluisteren of video's afspelen. Aangezien je lange tijd bezig bent met het menu doorzoeken of als je uit verveling een spelletje speelt of even de kalender bekijkt, gaat deze batterijduur drastisch achteruit. Het opladen van de iPod nano gaat aardig snel, in 1,5 uur heb je 80% van de batterij opgeladen en het duurt ongeveer 3 uur voor een volledig opgeladen iPod nano.

iPod nano review score

D e nieuwste iPod nano is eigenlijk alles wat je van een iPod verwacht. Alle functionaliteiten van de vorige versies zijn er in verwerkt, je krijgt leuke extra's zoals cover-flow, spelletjes etc. De vierde generatie Apple iPod nano heeft een mooi langwerpig design dat meteen prettig in de hand ligt en goed aanvoelt. Het geluid is zeer goed alleen bij hogere volumes verliest het geluid zijn kwaliteit. Wat mij wel opviel is dat bijvoorbeeld de achterkant zeer krasgevoelig is; hoe netjes je er ook mee omgaat: zonder hoesje gaat deze iPod gegarandeerd krassen vertonen. Het programma iTunes werkt zeer nauw samen met Apple producten, zoals de iPod, dit maakt het zeer gemakkelijk de iPod te synchroniseren met je computer. Het is een prettig kenmerk dat de dunne iPod 8GB of zelfs 16GB aan flash geheugen bezit. Over het geheel gezien is de iPod nano een mediaspeler die aan de top staat, deze generatie bewijst dat maar weer. Op naar de volgende generatie!

Apple iPod nano test

iPod nano USB aansluiting

iPod nano USB aansluiting