Apple iPod nano test | MP3 Speler Functies

Gepubliceerd op: Sunday, November 30th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Apple iPod nano muziekspeler

Apple iPod nano muziekspeler

Menu van de iPod nano

De besturing van de Apple iPod nano gebeurt uiteraard via de navigatiering, net zoals bij alle voorgaande modellen. Ook bij deze iPod werkt de navigatie uitstekend. Menu navigatie, afspelen/pauze, volgend/vorig nummer, toevoegen aan favorieten, al deze functies zitten verwerkt in de navigatiering. Efficiënt en gemakkelijk onder de knie te krijgen zelfs door mensen die nog nooit een Apple iPod hebben vastgehouden. Verder bevinden zich een schuifje voor toetsvergrendeling aan de bovenkant van de nano en aan de onderkant de USB samen met de 3mm aansluiting. Nieuw bij deze iPod nano is de sensor die er voor zorgt dat nummers willekeurig afgespeeld worden zodra je de iPod schudt en de cover-flow weergave die verschijnt zodra je de iPod nano kantelt. Deze laatste weergave toont alle albumhoezen en laat je op deze manier door je nummers zoeken. Ook spelletjes maken gebruik van deze sensor; in dit opzicht gaat de iPod nano mee met de iPhone en iPod Touch.

Apple iPod nano videospeler

Apple iPod nano videospeler

Video's afspelen op de iPod nano

Deze iPod nano heeft een geïntegreerde videospeler. De video’s kun je via iTunes overzetten op je iPod. De volgende videoformaten worden ondersteund door de iPod nano: M4V, MP4 en MOV extensies. De videoweergave op de vierde generatie nano is mooi, alles wordt helder en duidelijk getoond op het scherm hoewel naar mijn mening het 2 inch scherm te klein is om langere tijd achter elkaar video’s te bekijken. Het is leuk om even te laten zien dat de iPod dit kan en de video’s zijn mooi, maar je moet het apparaat te dicht voor je gezicht houden om een filmpje goed te kunnen volgen. Het overzetten van bestanden kan gedaan worden via bijvoorbeeld QuickTime Pro. Hiermee open je een filmbestand, drukt op exporteren en selecteert de instelling die speciaal bedoeld is voor de iPod. Ook zijn er een groot aantal programma’s beschikbaar die gespecialiseerd zijn in het converteren van filmbestanden naar een filmbestand dat geschikt is voor de iPod. Het overzetten van bestanden kan natuurlijk gedaan worden met behulp van iTunes.

Strak ontworpen Apple iPod nano MP3 speler

Apple iPod nano test

Podcasts afspelen op de Apple iPod nano

De Apple iPod nano is in staat om podcasts (digitale geluidsbestanden) af te spelen. Deze podcasts zijn op veel websites beschikbaar en bovendien te koop via de iTunes store. Ik heb deze functie helaas niet volledig kunnen testen, maar ik weet uit de ervaringen van anderen dat dit zeer gemakkelijk werkt, vooral via de iTunes store. Je download een podcast en kunt deze direct overbrengen op jouw iPod nano en deze later overal en altijd beluisteren.

Apple iTunes programma

V eel mensen gebruiken iTunes als standaard muziekprogramma en sommige verkiezen dit zelfs boven Windows Media Player. Ik ben echter niet een enorme fan van iTunes en misschien dat dit mijn oordeel ietwat beïnvloedt op dit vlak. Het overbrengen van muziek gaat goed, al vind ik het persoonlijk zeer irritant dat je moet registreren en veel informatie moet opgeven, wil je gebruik kunnen maken van de optie om bijvoorbeeld alle albumhoezen te voorzien van een afbeelding. Dit kan ook handmatig zonder te registreren, maar in de cover-flow modus van de nano zie je hier weinig van terug; sommige albums zijn dan voorzien van een hoes, maar sommige ook weer niet. Ook vraag ik mij af waarom filmpjes niet standaard worden gecon-verteerd en overgezet via iTunes. Ik moest nu via Quicktime Pro mijn filmpjes overzetten naar een voor de Apple iPod geschikt videoformaat. Het overzetten van muziek en het aansluiten van je iPod werkt allemaal heel nauw samen in iTunes en dat maakt het ook zeer snel.

Apple iPod nano test

Op enkele opmerkingen na is iTunes een prima programma om je iPod mee te beheren.