Apple iPod nano test | Introductie

Gepubliceerd op: Sunday, November 30th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Apple iPod nano review

W ie aan Apple denkt, denkt aan computers, laptops, MP3 spelers, iPhones en iPods. Al 32 jaar maakt Apple mede de dienst uit in de elektronica industrie. In de jaren tachtig stort het bedrijf zich ook op de consumenten-markt met de welbekende Macintosh computer. Nog steeds loopt Apple op innovatiegebied voorop met zijn bekroonde computers, het besturingssysteem OS X, het iLife programmapakket en de verschillende professionele programma's. Bovendien speelt Apple een toonaangevende rol op het gebied van digitale muziek, dankzij de draagbare iPod muziek- en videospelers. De iPod nano is de nieuwste draagbare muziekspeler van Apple en alweer de vierde generatie.

Apple iPod nano test

Apple iPod nano MP3 speler

Apple iPod nano MP3 speler

Ontwerp van de iPod nano muziekspeler

Met slechts 6 mm diepte is de vierde generatie Apple iPod nano zeer dun. Een gestroomlijnd, langwerpig design met de afmetingen: 90mm bij 38mm met een gewicht van 36 gram. De helft van de ruimte wordt ingenomen door het 2 inch liquid crystal scherm met een resolutie van 320 bij 240 pixels. De andere helft wordt ingenomen door het click-wheel, dat zo kenmerkend is voor de iPod. Deze generatie iPod nano’s is beschikbaar in een aantal felle kleuren waaronder blauw, groen, geel, rood en paars. Je kunt kiezen uit de 8GB versie of de 16GB flash geheugen versie. Dit is genoeg voor circa 2000 muzieknummers voor de 8GB versie en 4000 muzieknummers voor de 16 GB versie. In het pakket wordt geleverd: de iPod nano, oorset, USB 2.0 kabel, dock adapter en een 'Snel starten' handleiding.

Apple iPod nano test

Apple iPod nano test

Muziek afspelen op de iPod nano

De muziekkwaliteit van de nieuwe iPod nano is vergelijkbaar met zijn voorgangers. Eigenlijk precies zoals je van een Apple iPod verwacht. De bijgeleverde oortjes zijn gewoon goed, de muziek is ook gewoon goed, helder en vol; welk genre je ook afspeelt. Het volume van de nano kan zeer hard, de volumelimiet kan door de gebruiker zelf worden ingesteld, maar wat mij opviel is dat de muziekkwaliteit keldert als je hem bijna op z´n hardst hebt staan. Natuurlijk is dit niet erg, aangezien je hem bijna nooit op die hoge volumes zult zetten. Muziek die zich op je nano bevindt kan worden toegevoegd aan de on-the-go playlist, zodat je altijd je favoriete nummers op een rijtje hebt staan. Nieuw is de optie Genius, deze zorgt ervoor dat bij elkaar passende muziek wordt gegroepeerd. Welk humeur je ook hebt, door de Genius optie te gebruiken krijg je altijd passende muziek te horen. De muziekformaten die de Apple iPod nano ondersteunt zijn: AAC, AIFF, Apple Lossless, Audible, MP3, WAV, Protected AAC.

Apple iPod nano media speler

Apple iPod nano media speler

Apple iPod nano test