LG T80 test | Multimedia Functies

Gepubliceerd op: Monday, November 24th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

LG Touch DVB T80 MP3 speler

LG Touch DVB T80 MP3 speler

Uitstekende muziek kwaliteit

Na danig onder de indruk te zijn van de DVB functie had ik geen hoge verwachtingen van het geluid. Toch wist het geluid mij echter enorm te verrassen. Met de bijgeleverde in-ear-plugs, die lichtgewicht zijn en comfortabel in het oor zitten, weet de LG uitstekende muziekkwaliteit te leveren. Een equalizer en 3D geluid optie zijn ook aanwezig. De equalizer werkt goed en elke vooraf ingestelde optie van de equalizer zorgt er daadwerkelijk voor dat het geluid wordt geoptimaliseerd voor het genre dat je afspeelt. Zo is het leuk om te horen dat bij klassieke muziek, de bas en de tonen in harmonie afgespeeld worden, terwijl onder de ‘dance’ setting de bas juist naar voren komt. Ook heb je nog de opties Bass-boost en 3D sound waarmee je het geluid kunt nabootsen van bijvoorbeeld een discotheek, theater of zelfs een kleine ruimte. 3D Sound is leuk, maar niet zo nuttig als de Equalizer. De muziekformaten die de LG T80 ondersteunt zijn: MP3, WMA, OGG, WAV.

LG Touch DVB T80 multimedia speler

LG Touch DVB T80 multimedia speler

Touchscreen van de LG T80

In het begin moest ik even wennen aan het touchscreen scherm van de LG T80. Het kwam geregeld voor dat ik twee keer het scherm moest aanraken om het gewenste effect te krijgen, maar wat opvalt is; hoe langer je de T80 gebruikt hoe gebruiksvriendelijker de mediaspeler wordt. Na de mediaspeler een tijdje gebruikt te hebben krijg je feeling voor het scherm en komt het nog nauwelijks voor dat je het scherm twee keer moet aanraken. Het scherm van de T80 kent ook een aantal “short-cuts” bijvoorbeeld; doorgaan naar het volgende nummer, waarbij je je vinger dient te verplaatsen van links naar rechts en vice versa om naar het vorige nummer terug te gaan. Als je je vinger niet van het scherm afhaalt, wanneer je aan het uiteinde bent, spoelt hij het huidige nummer door of terug. Het tweede dat opvalt, zijn de helderheid, scherpte en het kleurcontrast van het scherm. TV of films kijken is zeer prettig aangezien het scherm soepel en vloeibaar oogt.

LG T80 oordopjes

LG T80 oordopjes

Radio luisteren

Om naar de radio te luisteren op je LG T80 heb je twee keuzes: via het menu of via DVB. Via het menu krijg je een standaard radio interface met daarop de informatie die je nodig hebt. Deze optie is niet zo geavanceerd en is ongeveer gelijk aan alle MP3 radio functies (vaak ruis, geen stationsinformatie, niet de muziekkwaliteit van een MP3). De tweede keus is via DVB. Je selecteert DVB in het menu en schakelt van TV naar Radio modus. Dan kun je alle beschikbare radiozenders in de buurt ontvangen zonder ruis en met informatie over het station en indien beschikbaar ook extra informatie zoals het draaischema. Net als bij DVB-T zijn de (radio) zenders 1, 2 en 3 gratis, voor de rest moet worden betaald.

LG T80 aansluiting

LG T80 aansluiting

Film kijken

Het converteren / overbrengen van complete films of filmpjes kan worden gedaan met behulp van de bijgeleverde software LG Media Center 2.0. Het omzetten van bestanden gaat gemakkelijk en je hebt eigenlijk geen ander omzet programma nodig. Je hebt de keuze uit de kwaliteiten: Medium, High en Ultra. Het verschil tussen die drie opties is wel degelijk te merken, op Medium mis je ietwat van de scherpte maar op Ultra is de weergave ongelooflijk helder en zelfs beter dan in DVB modus. Het scherm blijft mij verbazen, al helemaal omdat de LG T80 zeer licht is qua gewicht en toch een dergelijk hoge beeldkwaliteit neerzet. De ondersteunde videoformaten zijn: MPEG en AVI, al hoef je hier geen rekening mee te houden aangezien je bestanden toch eerst moet overzetten met het LG Media Center.

LG T80 handleiding

LG T80 handleiding

LG T80 Foto viewer

Hoewel de fotoviewer op de LG T80 goed is uitgewerkt en precies doet waar hij voor bedoeld is, foto’s weergeven, is dit toch de minst interessante optie van de MP3 speler. Het overzetten van foto’s gaat net als bij films zeer gemakkelijk via de bijgeleverde software. Er is echter geen converter voor foto’s, dus mocht je andere fotoformaten bezitten dan de standaard JPEG, dan moet je deze zelf even omzetten. Het scherm zorgt ervoor dat de foto’s natuurgetrouw en mooi worden weergegeven. Kortom een goed uitgewerkte functie, genoeg mogelijkheden om je foto’s te delen met andere mensen, maar toch een stuk minder interessant dan wat de T80 mediaspeler voor de rest te bieden heeft. Doordat ik al zo onder de indruk was van de DVB en video functie lijken de foto's ineens heel gewoontjes.

Teksten lezen op de LG DVB T80 multimedia speler

Naast DVB, foto, film en muziek kan de LG T80 ook nog teksten lezen. Je kunt .txt bestanden overzetten vanaf je PC en overal bekijken. Ook heb je een paar weergave opties, maar deze zijn niet zo heel geavanceerd. De lijst van mogelijkheden van de T80 wordt alsmaar langer en hoewel het jammer is dat je de tekst niet kunt aanpassen om hem daarna op te slaan, is het toch een leuke toevoeging. Zo kun je een to-do-list, agenda of een verhaal overal lezen, waar je maar wilt.