Archos 405 media speler test | Muziek, Video en Foto

Gepubliceerd op: Wednesday, November 12th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Archos muziekspeler

Archos muziekspeler

Muziek afspelen op de Archos mediaspeler

De muziek browser van de Archos 405 is netjes, ziet er strak uit en is goed uitgewerkt. Als je vanuit het hoofdmenu op muziek klikt verschijnt er een lijst met daarin de keuze uit: Artiest, Album, Titel, Genre, Jaar, Rating, Afspeellijst en Browse op de harde schijf. Dit is een flinke lijst met sorteeropties en hierdoor is het erg gemakkelijk om snel je favoriete muziek te vinden. Er is geen losse zoekfunctie, maar dit is niet direct een minpunt te noemen, je hebt een aparte zoekfunctie over het algemeen niet nodig. Als je verder klikt in dit menu krijg je uiteraard een lijst met artiest, album, genre enzovoorts. Op het scherm wordt informatie weergegeven over het nummer dat je beluistert, het voorgaande nummer en het komende nummer en via de schakelaar kun je weer terugspringen naar de overzichtlijst.

Archos MP3 speler

Archos MP3 speler

Archos Media Player kwaliteit

De Media Player beschikt over een externe speaker dus als je je nummer hebt gevonden kun je dit delen met anderen of zelf beluisteren met de bijgeleverde oortjes. Dit zijn standaard oortjes, zonder overbodige luxe; dit is ook precies het geluid dat het oorsetje produceert. Het voelt niet aan als topkwaliteit en het geluid is soms zelfs slecht te noemen, maar de oortjes zitten verder wel prettig in het oor en je kunt op de Archos 405 natuurlijk altijd andere oortjes aansluiten.Je kunt de MP3 speler op elk gewenst moment afsluiten en je muziek zonder problemen op een later tijdstip weer hervatten. De ondersteunde muziek formaten zijn: MP3 (tot 320 Kb/s) CBR/VBR, WMA, WAV en protected WMA/WAV. Er zijn ook software plug-ins beschikbaar op de Archos site die het mogelijk maken om AAC en AC3 bestanden af te spelen.

Archos videospeler

Archos videospeler

Videos afspelen op de Archos mediaspeler

De videospeler alleen al is een reden om dit apparaatje aan te schaffen. De video functionaliteit is heel goed uitgewerkt en met 30 GB kun je meer dan genoeg video’s en films kwijt. De video’s worden in het menu weergegeven als een lijst met een klein bewegend beeldje aan de linkerzijde (een selectie uit het complete filmpje) voorzien van tekst. Als je eenmaal je video gestart hebt word je getrakteerd op hoge kwaliteit video weergave. Je beschikt bij het afspelen van een video over bepaalde opties, zo kun je het formaat, snelheid of instellingen voor geluid / weergave simpel aanpassen. Het geluid is wederom door de externe speaker niet erg prettig, maar via de oortjes is het zeer aangenaam om een film te kijken op de Archos 405.

Archos multimedia speler

Archos multimedia speler

Archos videospeler van goede kwaliteit

Ik krijg zelfs het gevoel dat de Archos 405 zijn kansen heeft ingezet op de videospeler. Met de knoppen aan de zijkant kun je gemakkelijk je video doorzoeken naar een bepaalde passage, je kunt kiezen voor langzaam doorspoelen of grote stappen nemen door de film. Ook is de video te pauzeren of zelfs uit te schakelen tijdens het bekijken ervan en op een later tijdstip te hervatten. Zoals ik al eerder heb aangegeven is het scherm helder en zeer comfortabel om naar te kijken. Alleen als je hem vanaf onderen af bekijkt wordt het bijna zwart en is amper te zien wat er zich op het beeld afspeelt. Vanuit alle andere hoeken is hij wel goed te bekijken.

Archos fotoviewer

D e fotoviewer werkt nagenoeg hetzelfde als de videospeler en ook deze is goed uitgewerkt. Al je foto’s worden weergegeven in een duidelijk overzicht met mappen en losse foto’s, precies zoals je ze op je computer hebt staan. Ook kun je op datum zoeken, dat zorgt ervoor dat het gemakkelijk navigeren is en de foto’s verschijnen snel en helder op het scherm. Zo zijn hier nog meer opties om je foto op zijn best weer te geven: Draaien, Formaat en een Diashow waarbij je de beeldpauze en overgang kunt instellen. Zoals Archos zelf al zegt: 'Een leuke manier om je foto’s te delen met de wereld'. AudioCorder is eigenlijk een leuke naam voor spraakopname, dit is waar het voor bedoeld is. Het is niet aan te raden om liedjes op deze wijze op te nemen, daar is de kwaliteit gewoon niet goed genoeg voor. Een spraakmemo of een spraakopname maken gaat wel goed en het bestandje dat het apparaat aanmaakt is gemakkelijk terug te vinden en te beluisteren.

Archos 405 media speler test

De tijd en datum worden netjes opgeslagen en zo wordt alles netjes geregistreerd. De Archos is ook in staat PDF bestanden te openen en te bekijken, al heb je hier misschien niet alle mogelijkheden die je in Adobe viewer hebt.