SanDisk Sansa View test | MP3 speler functies

Gepubliceerd op: Monday, November 3rd 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

SanDisk Sansa View MP3 speler

SanDisk Sansa View MP3 speler

Menu van de SanDisk Sansa View

Het menu is hetzelfde als bij alle SanDisk media spelers uit de View, Clip en E serie. De besturing gebeurt door de navigatiering op de voorkant, de aan/uit schuifbalk bevindt zich links terwijl de 3mm jack en de USB aansluiting zich aan de onderkant bevinden. Het menu en de knoppen van de View zijn zeer intuïtief en je hebt het menu snel onder de knie, zelfs als je nog nooit een MP3 speler in je hand hebt gehad. De meeste ruimte wordt ingenomen door het 2.4 inch LCD scherm, dat een maximale resolutie heeft van 320 x 240 pixels, met af en toe een paar kleine weergavefoutjes, zoals wazige pixels. Het scherm deed mij af en toe denken aan een nieuw beeldbuistoestel; op het eerste gezicht niet zo geavanceerd, maar alles wordt goed weergegeven en het scherm van de View is prachtig in video/foto modus. Onder elke hoek blijft de weergave hetzelfde, behalve als je van bovenaf op het scherm kijkt, dan wordt het beeld bijna zwart. In alle weers-omstandigheden is het scherm van de media speler goed te bekijken, zelfs in zonlicht al zou je dan eventueel de verlichting iets hoger kunnen zetten.

SanDisk Sansa View videospeler

SanDisk Sansa View videospeler

Video's afspelen op de SanDisk View

Video’s worden op de Sansa View zeer realistisch weergegeven. Het scherm komt hier volledig tot zijn recht ondanks dat af en toe een aantal pixels wazig worden weergegeven. Het vooruit of achteruit spoelen van een video voelt op de een of andere manier niet lekker aan. De Sansa View spoelt slechts in zeer kleine stappen van 4 seconden door; bij filmpjes van 3 tot 4 minuten is dit nog geen probleem maar alles daarboven wordt irritant. Grappig om te zien dat alle icoontjes een slag naar rechts draaien in videomodus aangezien de video horizontaal wordt weergegeven en je de MP3 speler een kwartslag draait. De door SanDisk Sansa View ondersteunde videoformaten zijn: AVI, WMV, WAV, MPEG4. De via internet verkrijgbare Sansa Media Converter (online registratie bij SanDisk vereist) kan een groot aantal videoformaten omzetten naar het formaat dat de Sansa View kan afspelen.

SanDisk Sansa media speler

SanDisk Sansa media speler

Fotoviewer functie

Voor de fotoviewer van de Sansa View geldt eigenlijk hetzelfde als voor de videospeler: het scherm komt volledig tot zijn recht en in tegenstelling tot de videospeler zijn hier geen wazige pixels te bekennen. Op een zeer scherpe wijze worden de foto’s weergegeven. Mocht je ongelooflijk veel foto’s op je SanDisk Sansa hebben staan dan is miniatuurweergave je redding; in deze weergave kun je gemakkelijk de juiste foto terugvinden. Het is een leuke manier om je foto's te delen met anderen aangezien je ook een diavoorstelling kunt starten zelfs vergezeld van muziek. Ook de opties voor willekeurig afspelen en doorlopend afspelen zijn aanwezig in de foto modus. De Sansa View ondersteunt het JPEG formaat.

SanDisk Sansa View muziekspeler

SanDisk Sansa View muziekspeler

FM-radio en spraakopname functies

De SanDisk Sansa View heeft een FM-radio die naar mijn mening aardig in elkaar zit. Je kunt met een druk op de knop alle beschikbare zenders in de buurt opzoeken en deze opslaan. Ook handmatig kun je kanalen opzoeken en opslaan. Het geluid is gewoon goed, alleen komt de ruis er af en toe een beetje doorheen als je onderweg bent. Je kunt bovendien gedeeltes opnemen van de radio, opslaan in WAV formaat en later weer beluisteren. De radio is aardig alleen mis ik een stationweergave, je ziet namelijk alleen de frequentie en geen informatie over het radiostation. Opnemen van spraak is zeer gemakkelijk en de opname wordt opgeslagen als WAV bestand. Opnames van de radio zijn zeer helder en bijna gelijk aan een MP3 nummer in tegenstelling tot de spraakopname waarbij het geluid veel van zijn kwaliteit verliest. De spraakopname is aardig maar zoals bij veel MP3 spelers is dit een extra waar het eigenlijk niet om draait; zonder deze functie zou de MP3 speler net zo goed zijn.

SanDisk Sansa View

SanDisk Sansa View

SanDisk Sansa Li-Ion accu

Volgens de specificaties zorgt de Li-Ion accu voor 35 uur muziek en 7 uur videoplezier. Dit zou zeker het geval kunnen zijn als je niets anders doet als kijken of luisteren maar aangezien je meer dan de helft van de tijd bezig bent met zoeken, aan en uitzetten of aanpassen van de mediaspeler zakt de batterijduur snel. Het hangt er dus maar vanaf hoe je de Sansa View gebruikt. Het opladen gaat via de computer door de bijgeleverde USB kabel en duurt circa anderhalf uur. De batterij is niet verwisselbaar.

USB verbinding

USB verbinding

Overdragen van bestanden

Het overdragen van video’s, muziek en foto’s gaat via de bijgeleverde USB-kabel. Dit werkt zeer simpel aangezien je alles van je computer gewoon naar je View kan slepen via de drag & drop methode. Een andere manier van het overzetten van media is synchroniseren. In de testperiode heb ik zelf Windows Media Player gebruikt als synchronisatie programma en dat werkt precies zoals het hoort. Muziek is binnen enkele seconden overgezet.

SanDisk Sansa handleiding

SanDisk Sansa handleiding

Geen software nodig

Het is dus eigenlijk niet nodig om extra software te installeren om het apparaat te kunnen gebruiken; het enige wat je nodig hebt is een computer met Windows XP/Vista met USB aansluiting. Na het overbrengen van muziek worden alle nieuwe bestanden netjes opgenomen in de database van de Sansa View. Er wordt dus ook geen software bij de View geleverd.