SanDisk Sansa Clip test | MP3 Speler Functies

Gepubliceerd op: Monday, November 3rd 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

SanDisk MP3 speler menu

O ok al heeft het scherm maar twee kleuren, het menu doet niet onder aan de rest van de Sansa productlijn. Met duidelijke, geanimeerde iconen en tekst worden de opties: Muziek, Radio, Spraak en instellingen netjes weergegeven op het scherm. Met behulp van de navigatiering kun je door het menu navigeren, dit werkt erg intuitief. Zeker iemand die al ervaring heeft met een Sansa MP3 speler zal weinig tot geen tijd verliezen aan het leren van de besturing. Als je verder klikt dan het hoofdmenu krijg je een lijst met meerdere opties. In het menu ‘Muziek’ krijg je de keuze om te sorteren op genre, artiest, album enzovoorts. De andere menuopties zijn nagenoeg precies hetzelfde ingedeeld en de functies van de knoppen blijft in elk submenu hetzelfde.

SanDisk Sansa Clip test

SanDisk Sansa Clip muziekspeler

SanDisk Sansa Clip muziekspeler

Muziekkwaliteit en Equalizer

SanDisk kondigde aan dat ze een kleine MP3 speler met fantastische muziek kwaliteit op de markt zouden brengen en dit is ook precies hetgeen waar deze Sansa Clip zeer in is geslaagd. De muziekkwaliteit heeft mij zeker verast en heeft die aangename verassing doorgezet elke keer als ik de kleine Sansa Clip inschakelde. De oortjes die bij deze muziekspeler worden bijgeleverd lijken op het eerste gezicht goedkoop en nogal lomp, maar dit is alleen het uiterlijk, want als je ze in je oor stopt vervallen al deze gedachtes. Ze passen precies goed en als je de Sansa Clip aanzet word je opgevangen in de wereld van de Clip en word je getrakteerd op geluid van zeer hoog niveau. Pas dan ga je de oorset echt waarderen. Het is niet alleen een helder, maar ook een vol geluid met een goede bass, waarbij je gewoon vergeet dat je géén ear-plug in hebt. Dit laatste is juist positief omdat een ear-plug nogal kan irriteren, omdat hij zo ver het oor ingaat, maar bij de oortjes van de SanDisk Sansa Clip heb je hier dus geen last van. Ook met andere oortjes is het geluid even goed, maar er is eigenlijk geen reden tot het aanschaffen van andere oortjes. Ook al is de SanDisk Sansa Clip erg klein van formaat, toch beschikt deze muziekspeler over alles wat je verwacht van een MP3 speler, waaronder een equalizer. Met deze equalizer beschik je over een aantal voorgeprogrammeerde instellingen zoals: pop, rock, jazz, klassiek maar ook een optie om zelf de instellingen voor de equalizer te kiezen. Dit gaat met vijf schuifbalken die je één voor één kan aanpassen, maar verder is er geen informatie op het scherm. De SanDisk Sansa Clip ondersteunt de volgende formaten: MP3, WMA, beveiligde WMA en Audible audio-bestanden.

SanDisk Sansa MP3 speler review

SanDisk Sansa MP3 speler review

Radio en Spraakopname functies

De radio functie van de SanDisk Sansa Clip wordt op het scherm weegegeven met een zoekbalk die reikt van 87.5 tot 108 FM. Bovenaan staat de huidige frequentie en een play / stop icoon. Met de optie knop van de SanDisk Clip krijg je een aantal radio opties waaronder één die automatisch alle zenders in de buurt zoekt en opslaat. Later kun je deze bestanden gemakkelijk terugvinden en afluisteren of zelfs op je computer zetten. Ook kun je geluid van de radio opnemen en later terug luisteren. Het geluid gaat wel enorm bergafwaarts in de radio modus; de heldere tonen en volle muziek die je hoort als je MP3 muziek luistert wordt vervangen door dof, leeg en een ietwat schel geluid. Het is erg wennen als je omschakelt van MP3 muziek naar radio muziek, maar over het algemeen nog steeds luisterbaar. Je wordt verwend door de MP3 muziek en krijgt matig geluid bij de radio modus. De Sansa Clip beschikt ook over een spraakopname functie. Hiermee kun je spraak of een liedje opnemen en daarna beluisteren. De spraakopname kraakt echter wel een beetje en het opname volume is laag, maar dat terzijde is het wel makkelijk om met deze functie een spraakmemo op te nemen. Ik verwachtte eigenlijk niet veel van deze extra functies, aangezien het apparaat zeer klein is en het geluid meer dan uitstekend, is het naar mijn mening dan ook absoluut niet erg dat deze functies minder presteren.

SanDisk handleiding

SanDisk handleiding

Muziekspeler instellingen

Hoewel de kleine muziekspeler prima te beluisteren en te bedienen is zonder enige instelling te wijzigen, zijn deze toch aanwezig. Display, taal, FM-instellingen, volume, systeeminfo, fabrieksinstellingen, formatteren, USB-modus en een extra press and hold functie staan allemaal tot je beschikking en alles nog netjes uitgewerkt ook. Er zijn genoeg talen, de display kun je naar eigen smaak aanpassen (de helderheid van het schermp en de tijd totdat hij op stand-by gaat), de USB modus kun je instellen op synchronisatiemodus, drag n drop of automatisch detecteren wanneer je de MP3 speler aansluit op je computer en de rest spreekt voor zich behalve de press and hold functie. Hiermee kun je kiezen of je wilt dat een nummer wordt toegevoegd aan je afspeellijst of dat je een nummer een classificatie wilt meegeven, door de middelste knop lang in te drukken. Kortom genoeg opties om je Sansa Clip naar eigen wens aan te passen.

USB kabel

USB kabel

Batterij & Geheugen

Het opladen en het overdragen van muziek gaat via de bijgeleverde USB-kabel, hiervoor moet je computer wel beschikken over een USB 2.0 High-Power poort. Het overzetten gaat zeer snel en het opladen duurt doorgaans ook niet langer dan 60 minuten. Een volledig opgeladen batterij gaat ongeveer 15 uur mee, maar dit hangt natuurlijk af van de bitrate van de muziek en het gebruikspatroon. Het 4GB interne flash geheugen van de Sansa Clip is genoeg voor ongeveer 1000 MP3 nummers met een lengte van 4 minuten of 2000 nummers in WMA formaat. Dit zijn een hoop nummers, vooral voor onderweg en aangezien er geen ruimte wordt verspild aan videobestanden of grote firmware software heb je nagenoeg de volle 4GB tot je beschikking voor muziek.

SanDisk software

SanDisk software

SanDisk Sansa accessoires

Voor de SanDisk Sansa Clip heb je in principe geen software nodig. De SanDisk Clip heeft een drag ‘n drop modus waardoor je de muziek direct vanaf je computer op de MP3 speler kan zetten. Mocht je het echter handiger vinden om je muziek over te zetten door middel van een synchronisatie programma dan kan dit ook, want ook over deze overdrachtmodus beschikt de Sansa Clip. Er wordt ook geen software bijgeleverd. Wat je wel in de verpakking kunt verwachten is een USB 2.0 kabel, oorset, ‘snel starten’ boekje en een CD-ROM met de PDF versie van het ‘snel starten’ boekje. Dit laatste leek mij nogal dubbel, maar er zullen vast mensen zijn die de instructies liever uit een overzichtelijke PDF versie lezen dan in een klein onhandig boekje. De SanDisk Sansa Clip is op zichzelf optimaal functionerend, hierdoor heb je feitelijk ook geen extra accessoires nodig dan wat er standaard bijgeleverd wordt.