SanDisk Sansa e280 test | Software & Geheugen

Gepubliceerd op: Saturday, September 13th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

MP3 speler beheren

MP3 speler beheren

USB verbinding

Je kunt de SanDisk Sansa e200 serie op twee manieren aansluiten. Je hebt een synchronisatie modus: hiermee kun je de MP3 speler beheren met synchronisatie software waaronder Windows Media Player. Ook is er een andere modus beschikbaar waarmee je direct muziek kunt slepen naar je MP3 speler. (Oftewel Media Transfer Protocol of Mass Storage Class). Het is zeer goed te noemen dat SanDisk deze diverse mogelijkheden biedt, zo is de MP3 speler toegankelijk voor een nog groter publiek en kun je precies je muziek overzetten zoals jij dat wilt. Ik moest er in het begin wel even aan wennen, als je 'drag 'n drop' gewend bent behoeft het wel enige oefening om muziek over te zetten naar de MP3 speler. Het gaat wel snel, als je eenmaal muziek naar je MP3 speler overzet (onafhankelijk van de gekozen synchronisatie modus) is dit in een mum van tijd gebeurd; hoewel het updaten van de database wel een tijdje kan duren, ook al voeg je maar één nummer toe.

SanDisk Sansa software

SanDisk Sansa software

Sansa Media Converter

Om met het minder positieve nieuws te beginnen: de software viel me op een aantal punten ietwat tegen. De Sansa Media Converter die meegeleverd wordt werkt en is prima om foto’s en video’s om te zetten, maar ik mis een programmaatje waarmee ook de muziek overgezet kan worden. Het is zeker in het begin even stuntelen om muziek over te zetten en het zou dan ook prettig zijn geweest als SanDisk een klein synchronisatie programmaatje had bijgeleverd of in ieder geval een link naar een goede website, maar dit is niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, de Sansa Media Converter is een goed software programma, het werkt, is gemakkelijk en ziet er nog mooi uit ook, maar het is naar mij inziens eenvoudig te perfectioneren.

Sansa e280 geheugen

Sansa e280 geheugen

microSDHC geheugen

De SanDisk Sansa e200 serie komt in verschillende uitvoeringen: 2GB, 4GB en 8GB. De Sansa e280 die ik getest heb beschikt over 8GB intern geheugen. Stel dat de gemiddelde grootte van je muziek 3MB is, dan kun je toch al snel 2500 nummers kwijt. Dan te bedenken dat de Sansa e280 is uitgerust met een microSD / microSDHC kaartslot, waardoor het geheugen nog eens kan worden uitgebreid met 1, 2, 4 of zelfs 8 Gigabyte. Kortom, genoeg ruimte voor al je muziek, evenals foto’s (uitgaande van een gemiddelde grootte van 2MB kun je ongeveer 4000 foto’s kwijt). Filmpjes die je er op zet kunnen heel erg variëren van grootte, maar voordat je de 8GB vol hebt, kun je aardig wat uurtjes film op je Sansa MP3 speler zetten. Met 8GB intern geheugen en de uitbreidingsmogelijkheden hoef je eigenlijk nooit in de problemen te komen wat de geheugencapaciteit betreft. Het maakt ook geen verschil of je de muziek op de MP3 speler zelf of op een extern microSD kaartje zet, alle muziek wordt in één database opgeslagen, er zijn dus geen verschillende databases per opslagmedia.

Oplaadbare Lithium Ion accu

Zoals al eerder vermeld kan de oplaadbare Lithium Ion accu door de gebruiker vervangen worden. Dit heeft enkele bijkomstige voordelen, zo kun je een reserve accu aanschaffen, voor de momenten waarop je niet in de gelegenheid bent om de accu op te laden. De batterij heeft een levensduur van 20 uur al wordt deze erg beïnvloed door hoe je hem gebruikt. Zoals bij eigenlijk alle MP3 spelers het geval is, zal de levensduur verkort worden wanneer er video's worden afgespeeld, gebruik wordt gemaakt van het menu en van de achtergrondverlichting. Gemiddeld zal de SanDisk Sansa e280 zo'n 15 / 16 uur achtereen meegaan, voordat de speler opgeladen moet worden.

SanDisk Sansa e280 accessoires

Als je de SanDisk Sansa e280 aanschaft, kun je de volgende dingen verwachten: natuurlijk de MP3 speler zelf en bijbehorende oortjes, een hoesje, een USB-kabel, Sansa Media Converter software en een ‘quick start guide’. Verder zijn er op de site van SanDisk nog veel meer accessoires te koop waaronder speakers, opladers, beschermhoesjes en natuurlijk geheugenuitbreidingen. Kortom genoeg om mee te beginnen en te blijven uitbreiden.

USB kabel

USB kabel

SanDisk MP3 handleiding