SanDisk Sansa e280 test | MP3 functies

Gepubliceerd op: Saturday, September 13th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

SanDisk Sansa e280 MP3 speler test

SanDisk Sansa e280 MP3 speler test

LCD scherm van de Sansa e280

De SanDisk Sansa e280 is in het bezit van een 1.8” TFT scherm. Goed helder, scherpe weergave en de achtergrondverlichting is prima. Deze laatste heeft 12 standen. Standaard staat de verlichting op stand 6 en dit is goed te doen. Stand 12 is wel heel licht en eigenlijk bijna overbodig. Vanuit een hoek is alles op het scherm nog steeds prima te zien. Je kunt de MP3 speler bijna verticaal plat neerleggen en nog steeds het scherm bekijken. Horizontaal is dit iets minder. Video's en foto's worden goed weergegeven; bovenal is het scherm helder en fris, een genot voor het oog.

Radio luisteren op je Sansa speler

Radio luisteren op je Sansa speler

SanDisk Sansa radio functie

De radiofunctie van de SanDisk Sansa e280 is een leuke toevoeging en nog goed uitgewerkt ook. Je kunt automatisch alle radiokanalen in de buurt opzoeken en opslaan of handmatig je favoriete station opzoeken. Eigenlijk kan elke beschikbare frequentie in de buurt worden opgeslagen. Een leuke extra is dat je van de radio kunt opnemen, al laat de kwaliteit van het opgenomen geluid wel wat te wensen over. Er is veel achtergrondruis te horen en de compressie is zo ingesteld dat de muziek nog maar net te beluisteren is. Verder vind ik het ook een klein minpuntje dat je niet kunt zien naar welk radiostation je luistert, alleen de frequentie is zichtbaar.

SanDisk MP3 besturing

A lle muziek wordt gesorteerd in een database en zo kun je zoeken op album / artiest of nummer. Dit systeem is handig maar vertoont wel één minpuntje: op een of andere manier speelt hij albums niet op albumvolgorde af. Dit is een firmware probleem, dus het kan zijn dat het in de toekomst wordt opgelost. In totaal zijn er 7 knoppen, 1 schuifbalk en 1 navigatiering te vinden op de SanDisk Sansa e280. De ‘Ok’ of ‘Enter’ knop bevindt zich aan de voorzijde met daar omheen de navigatiering. De afspelen / pauze knop zit boven de middelste ‘OK’ knop. Volgend / vorig nummer is te vinden aan de zijkant van de ring en de ‘lijstopties’ knop is te zien aan de onderzijde. De aan / uit knop zit linksonder. Verder is er ook nog een ‘record’ knop aan de linkerzijde van de MP3 speler gesitueerd en een ‘hold’ schuifbalkje aan de bovenkant te vinden. De interface is intuïtief en oefening is geen noodzaak. Er zijn duidelijke icoontjes bij elke menu functie geplaatst en de knoppen zijn zo ingedeeld dat je gemakkelijk door het menu kunt navigeren, via de navigatiering. Zelf vind ik deze ring erg prettig werken.

SanDisk Sansa e280 test

Ik vind het fijner om een tastbaar scrollwiel te hebben, zoals deze navigatiering, dan een 'onzichtbare' navigatie zoals bij de iPod. Ik snap ook dat sommige mensen dit juist als nadeel ervaren omdat je hem kunt horen scrollen. Wat wel irritatie opwekt is dat de middelste knop en de navigatiering nogal ‘losjes’ zitten. Het is duurzaam en het werkt wel, maar als je de MP3 speler bijvoorbeeld heen en weer schudt hoor je die twee bedieningselementen rammelen.

SanDisk Sansa e280

SanDisk Sansa e280

Instelmogelijkheden

Er zijn genoeg instelmogelijkheden voor alle functies. Je hebt de wat algemenere instellingen voor bijvoorbeeld de achtergrondverlichting, taal en datum en zo heeft elke functie ook zijn eigen opties; muziekopties, radio opties, diavoorstelling en de USB modus. Niks ontbreekt. De vele mogelijkheden zijn goed en overzichtelijk ingedeeld, het is lastig om te verdwalen. Het verbaasde mij overigens wel hoe goed alles is vertaald naar het Nederlands. Het komt vaak genoeg voor dat een vertaling bij veel MP3 spelers nogal wat steken laat vallen.

Filmpje en Foto's bekijken

Filmpje en Foto's bekijken

Fotoviewer & Videoviewer

De MP3 speler heeft een fotoviewer en een videoviewer. Om foto’s te bekijken kun je kiezen tussen een fotolijst en een miniatuurweergave, dit spreekt eigenlijk voor zich: thumbnails of tekst. Ook kun je kiezen voor een diavoorstelling. Foto’s overzetten, net als video's, gebeurt via de bijgeleverde software (Sansa Media Converter) en werkt goed. De foto’s worden helder weergegeven en de diashow is een leuke toevoeging. De Sansa e200 serie kan tevens Quicktime filmpjes afspelen. Een filmpje wordt automatisch omgezet met de software en ook meteen op de MP3 speler gezet. Op de videoviewer is niks aan te merken behalve dat ik een afspeelbalkje mis.

SanDisk muziekspeler

SanDisk muziekspeler

Spraak opname

Met de Sansa e280 kun je spraak opnemen / opslaan / verwijderen. Hier is het voor bedoeld en meer dan dit is het niet. Je kunt je stem opnemen en het werkt goed, het geluid is ietwat zacht, maar dat is niet storend. Nummers opnemen met deze functie is niet aan te raden, het geluid is dan matig. Verder is het een handige functie.