Sony Walkman MP3 test | Functies

Gepubliceerd op: Sunday, July 20th 2008                   Geschreven door: Martijn Kooijman - Fotografie door: Mark Peters

Sony Walkman MP3 speler test

Sony Walkman MP3 speler test

Muziek, Foto en Video library

De Music Library van de Sony Walkman NWZ-A826 is simpel, doelgericht en zeer praktisch. Je kunt je nummers sorteren op Artiest, Album, Genre, Jaar van Uitgave of per folder zoeken. De albums worden in correcte volgorde weergegeven en afgespeeld. Het navigeren door het menu gebeurt met de navigatie toetsen en eigenlijk werkt alles intuïtief en naar behoren. Het enige minpuntje dat ik kan verzinnen is dat het doorspoelen maar op één tempo gaat. Dat tempo is goed voor nummers van rond de 3 minuten, maar als je nummers hebt van boven de 10 minuten wordt het een irritant werkje om door te spoelen naar je gewenste passage. In de Photo Library van de Sony Walkman kun je per map zoeken naar foto’s en deze weergeven. Het beeld is zeer helder en de foto’s zijn uitstekend te zien. De optie voor een diashow is ook prima en het is een leuke manier om je foto’s aan je vrienden te laten zien. Als je op de Video Library klikt krijg je direct alle filmpjes te zien die zich op de Walkman bevinden. Ook de filmpjes zijn helder en uitstekend te bekijken op het grote scherm. De formaten die ondersteunt worden zijn: MP3, WMA, AAC, JPEG en MP4.

Sony muziekspeler

Sony muziekspeler

Sony Walkman opties

Ik werd vrolijk toen ik zag hoeveel opties er waren. Bijna overal waar je je bevindt in het menu kun je op de ‘Option’ knop klikken en krijg je een rijkelijk gevulde lijst met opties. Het zijn er teveel om op te noemen dus ik zal alleen de belangrijkste even naar voren halen. Natuurlijk zijn er de muziekopties met de al eerder genoemde audio technologieën / equalizer en ‘Playback’ opties. Daarnaast heb je ook aparte instellingen voor foto en video. Bluetooth instellingen zijn ook aanwezig, hier kan bijvoorbeeld de muziekkwaliteit aangepast worden voor het streamen via Bluetooth. ‘Common Settings’ spreekt voor zich: hier kun je de helderheid van het scherm aanpassen, AVLS Volume Limiter inschakelen, screensaver, klok en geheugen informatie vinden. Een leuke functie is de intelligent shuffle. Hierbij kies je een jaartal en speelt de MP3 speler alle nummers die uitgegeven zijn in dat jaar af. Ook is er nog een zoekfunctie, hiermee kun je alle nummers gemakkelijk doorzoeken.

Sony NWZ-A826 MP3 speler

Sony NWZ-A826 MP3 speler

Equalizer instellingen

De hoeveelheid opties maakte mij al vrolijk, maar mijn geluk kon niet meer op toen ik ook de equalizer zag. De equalizer heeft een aantal voorgeprogrammeerde instellingen: Heavy, Pop, Jazz, Unique en er zijn 2 custom instellingen vrij gehouden om zelf aan te passen, wat gemakkelijk wordt gemaakt door de schuifbalken en cijfers. Ik word gek van de equalizers waar je maar moet gokken wat elke balk betekend maar bij de Sony is dit gelukkig duidelijk en overzichtelijk. Het heeft mij verrast hoeveel instellingen er zijn. Alles wat ik nodig had en meer kon ik vinden op deze MP3 speler.

Sony NWZ-A826 muziek speler

Sony NWZ-A826 muziek speler

Bluetooth functionaliteit

De Sony Walkman NWZ-A826 beschikt over Bluetooth 2.0 waarmee je muziek van de MP3 speler kan streamen naar daarvoor bestemde apparaten, zoals een draadloze hoofdtelefoon of autoradio. Ik vind het jammer dat je geen bestanden kunt uitwisselen via Bluetooth, je kunt alleen muziek streamen. Dit vind ik een nadeel, maar doet niets af aan de functionaliteit op zich. Het is zeer handig om je muziek overal mee naar toe te nemen en ook nog eens te ‘zenden’ naar je autoradio.

Sony A826 Walkman

Sony A826 Walkman

Sony geheugen

Het door ons geteste model uit de Sony Walkman A-Serie beschikt over een intern flash geheugen van 4GB. Dit is genoeg voor ongeveer 1100 nummers. Het is jammer dat het geheugen niet uitbreidbaar is, want als je een aantal filmpjes op de MP3 speler zet is het geheugen al aardig snel vol. Als je alleen muziek op de Sony Walkman NWZ-A826 zet zul je niet snel in geheugen problemen komen. 4GB blijft een behoorlijke geheugen capaciteit, die je niet zomaar vol hebt.

Sony USB Walkman

Sony USB Walkman

Walkman accessoires

Als je de Sony Walkman NWZ-A826 aanschaft kun je de volgende zaken verwachten: natuurlijk de MP3 speler zelf en bijbehorende EX-oortjes met reserve rubberen oortjes, een voetsteuntje, een USB-kabel, Sony Media Manager software en een scala aan handleidingen en boekjes. Verder zijn er op de site van Sony nog veel meer accessoires te koop waaronder externe speakers, opladers en een beschermhoesje.

Sony NWZ-A826

Sony NWZ-A826

Sony USB kabel

Met de bijgeleverde USB-kabel kan de Sony Walkman aangesloten worden op de PC. Muziek kan beheerd worden via de bijgeleverde synchronisatiesoftware. Ik heb zelf Windows Media Player gebruikt bij het overdragen van mijn muziek en dit gaat uitstekend. De overdracht is snel en de library wordt later ook snel gecreëerd; albums worden goed weergegeven en afgespeeld en het vinden van muziek gaat snel. Hier valt weinig op aan te merken, het werkt en is bovendien erg snel.

Sony Walkman software

E r wordt een CD bij de Sony Walkman meegeleverd waar de Sony Media Manager 1.1 op staat, samen met Windows Media Player 11. Ik heb de Sony Media Manager niet aan de praat kunnen krijgen met deze MP3 speler. Hij geeft telkens een error en geeft mij geen informatie over hoe ik het wél zou moeten doen. Ik heb alles geprobeerd, maar het is mij niet gelukt. Mijn tip zal dan ook zijn om meteen over te gaan op de synchronisatie optie van Windows Media Player, deze doet het goed en werkt nog snel en gemakkelijk ook. Wel doet de software zwaar onder ten opzichte van de MP3 speler zelf. Erg jammer dat de software niet naar behoren werkt aangezien het een uitstekende Sony Walkman is.

Sony Walkman MP3 test