Creative ZEN test | Menu

Gepubliceerd op: Tuesday, March 18th 2008                   Geschreven door: Ralf Jurrien - Fotografie door: Mark Peters

Creative ZEN MP3 speler test

Creative ZEN MP3 speler test

Creative ZEN Hoofdmenu

Het menu van de Creative ZEN is te allen tijden gemakkelijk te bereiken via de menutoets. De achtergrond van het menu is handmatig in te stellen. Het hoofdmenu bestaat uit de onderdelen: Microfoon, Foto's, Muziek, Video's, FM-radio, Extra's, Memory Card, Systeem, Afspeellijsten en Albums. Via de navigatietoetsen is gemakkelijk en snel door het gehele menu te bladeren. Elk menu item bevat een aantal submenu items en ook is er rechtsboven een knop die de opties per menu item laat zien.

Creative ZEN multimedia speler

Creative ZEN multimedia speler

Creative ZEN Ingebouwde microfoon

De ZEN beschikt over een ingebouwde microfoon, die te vinden is aan de bovenzijde, naast het SD / SDHC kaartslot. Het Microfoon menu is klein maar fijn. Wanneer er naar dit menu genavigeerd wordt, is er enkel de mogelijkheid om de spraakopname te starten en te stoppen. Een spraakopname van maximaal tien minuten kan opgenomen worden. Het opgenomen geluid is af te spelen via het menu Muziek en is van goede kwaliteit, een opgenomen gesprek is goed na te luisteren.

Foto's menu

Foto's menu

Creative ZEN Slideshows

De foto's op de Creative ZEN worden weergeven in maximaal 16.7 miljoen kleuren, wat een erg mooi resultaat geeft. Wanneer er naar het menu Foto's genavigeerd wordt, valt op dat de foto's die op de ZEN staan al transparant op de achtergrond weergegeven worden, erg mooi gedaan! In dit menu kan een diavoorstelling gestart worden, maar kunnen foto's ook gewoon per stuk bekeken worden. Verder is het via het menu Foto's mogelijk om de meest recentelijk bekeken foto's opnieuw te bekijken. De weergavekwaliteit van de foto's is erg goed en ook de thumbnails laden snel, deze zijn vrijwel direct zichtbaar.

Muziek menu

Muziek menu

Creative ZEN Muziekspeler

Het Muziek menu is het meest uitgebreide menu waarin gekozen kan worden uit: Wordt afgespeeld, Afspeellijsten, Albums, Artiesten, Genres, Alle nummers, Opnamen, Bladwijzers en DJ. Alle muzieknummers kunnen gewaardeerd worden. Via het submenu DJ kan vervolgens de keuze gemaakt worden om te gaan naar het hoogst gewaardeerde nummer, nog niet gewaar-deerde nummers of het laatst gewaardeerde nummer. Door de vele sorteeropties in dit menu is de gewenste muziek gemakkelijk op te zoeken en achter elkaar af te spelen. Ook het doorspoelen binnen een nummer gaat gemakkelijk en is goed te controleren.

Video's menu

Video's menu

Creative ZEN Multimedia speler

Net als andere menufuncties van de Creative ZEN multimedia speler is ook het menu Video's erg gebruiksvriendelijk. In dit menu zijn de submenu's Video, TV, ZENcast en Recentelijk bekeken video's te selecteren. Wanneer een video bekeken wordt, is onderin het scherm in een balk te zien welke video wordt afgespeeld, hoelang deze al bezig is en hoelang deze nog duurt. Na zo'n twee seconden verdwijnt deze balk uit het scherm en wordt de video op volledig scherm weergegeven. Het 2,5 inch LCD display is wel klein om een complete film op te bekijken, maar dit wordt gecompenseerd door de goede videokwaliteit.

FM-radio menu

FM-radio menu

Creative ZEN Qwerty toetsenbord

In het menu FM-radio kunnen maximaal 32 voorkeurzenders ingesteld worden. Hier kan automatisch door de ZEN naar gezocht worden, dat overigens erg goed werkt, maar de voorkeurzenders kunnen ook handmatig ingesteld worden. Ook kan elke voorkeurzender een andere naam krijgen, wanneer je deze wilt invoeren verschijnt automatisch een QWERTY toetsenbord op het beeldscherm. De geluidskwaliteit van de FM-radio is goed en vertoond geen ruis.

Extra's menu

Extra's menu

Creative ZEN SD / SDHC Geheugenkaartslot

De tijd en datum kunnen ingesteld worden via het menu Extra's. Verder is in dit menu een organizer te vinden die als agenda gebruikt kan worden. Ook kunnen hier contactpersonen in opgeslagen worden. De kalender, die ook in dit menu beschikbaar is, wordt erg mooi weergegeven, wat het geheel overzichtelijk en duidelijk maakt. Het volgende menu, Memory Card, is alleen van toepassing wanneer er een geheugenkaart in de ZEN aanwezig is. Indien dit het geval is kunnen de bestanden die op de geheugenkaart staan hier geopend of verwijderd worden.

Systeem menu

Systeem menu

Creative ZEN MP4 speler

Wil je weten hoeveel ruimte er nog beschikbaar is of hoeveel nummers er al op je Creative ZEN staan, ga dan naar het menu Systeem, hier is informatie te verkrijgen over de huidige status van de ZEN multimedia speler. Ook de instellingen voor de weergave van foto's, video's en het afspelen van muziek kan hier aangepast worden. Verder kunnen hier beeldscherminstellingen, zoals de verlichting, achtergrond en helderheid ingesteld worden. Snelkoppelingen, wachtwoorden en de taal kunnen ook via dit menu aangepast worden, daarnaast kan hier gekozen worden de originele fabrieksinstellingen van de Creative ZEN terug te halen.