Nokia N82 test | Introductie

Gepubliceerd op: Friday, January 18th 2008                   Geschreven door: Nic Rossmüller - Fotografie door: Mark Peters

N okia heeft in de afgelopen periode een aantal nieuwe software-onderdelen voor verscheidene Nokia mobiele telefoons geïntroduceerd. Denk hierbij aan de Nokia Ovi internet browser en de nieuwe NGage spellen. De N82 beschikt naast deze nieuwe softwareonderdelen over een geïntegreerde GPS ontvanger, navigatiesoftware en een vijf Megapixel digitale camera met Xenon flitser. De digitale camera van de N82 kan het volgens Nokia door zijn superieure beeldkwaliteit, snelheid en gebruiksvriendelijkheid met gemak winnen van ieder ander camera mobieltje. De Nokia N82 zou zelfs kunnen dienen als vervanging van een losse digitale camera. Nu hebben we eerder met dergelijke uitspraken te maken gehad en tot op heden is de claim nog ver van de realiteit. Gezien de specificaties van de Nokia N82 hebben we in ieder geval te maken met een uitgebreid en veelbelovend toestel. Nokia wekt daarmee hooggespannen verwach-tingen, maar of Nokia deze verwachtingen werkelijk waar kan maken...?

Nokia N82 mobieltje

Nokia N82 mobieltje

Nokia N82 camera telefoon test

Nokia N82 camera telefoon test

Nokia N82 Telefoon design

Nokia heeft gekozen voor een candybar design. Dit zorgt ervoor dat de Nokia N82 relatief groot is. De N82 behuizing bestaat volledig uit kunststof en voelt daardoor niet erg robuust aan. Toch ligt de Nokia N82 zowel met bellen als met fotograferen goed in de hand. De toetsen van de Nokia N-82 zijn redelijk klein waardoor het snel intoetsen van een nummer lastig is. De functietoetsen zijn echter van een beter formaat en daardoor wat eenvoudiger te bedienen. De cameralens wordt afgedekt door een klein kunststof klepje dat handmatig open geschoven kan worden.

Nokia N82 mobiele telefoon review

Nokia N82 mobiele telefoon review

Nokia N82 Accu

De Nokia N82 is voorzien van een 3,7 volt 1050mAh accu. De BP-6MT accu is volgens de specificaties goed voor een stand-by tijd van 225 uur en een gesprekstijd van ruim vier uur. Ook zouden er ongeveer 290 foto’s mee gemaakt kunnen worden en is het mogelijk om 10 uur non-stop naar muziek te luisteren. De door Nokia aangegeven tijden komen redelijk overeen met de in praktijk gemeten tijden. Wanneer een combinatie van de functies wordt gebruikt, zullen de tijden echter niet meer overeen komen. Wie verwacht veel gebruik te zullen maken van deze functies zal dan ook moeten overwegen een reserve accu aan te schaffen.