Samsung G800 test | Camera

Gepubliceerd op: Wednesday, December 26th 2007                   Geschreven door: Nic Rossmüller - Fotografie door: Mark Peters

Samsung G800 test

Samsung G800 Camera

F oto´s kunnen geschoten worden met de vijf Megapixel autofocus digitale camera. De camera beschikt over een autofocus hulplicht, xenon flitser, gezichtsdetectie en beeldstabilisatie. We kunnen gerust stellen dat de camera van de Samsung G800 op dit moment de meest uitgebreide camera in een mobiele telefoon is. De mogelijkheid om drie keer optisch in te zoomen verbreedt de fotografische mogelijkheden. Nu kunnen ook onder-werpen die verder weg zijn, dichtbij worden gehaald zonder verlies van kwaliteit. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie met digitale zoom. De knopjes voor het in- en uitzoomen bevinden zich links naast de ontspanknop. Iedere druk op de knop zorgt ervoor dat er een stap in- of uitgezoomd word. Mocht het te donker zijn om goed scherp te stellen op een onderwerp, dan komt het autofocus hulplicht goed van pas. Het rode lampje verlicht het onderwerp kort, waardoor de camera kan scherpstellen. De flitser van de SGH G800 heeft een beperkt effectief bereik. Dit is een van de redenen waardoor het fotograferen in slechte lichtomstandigheden lastig is.

Samsung G800 Beeldstabilisator

Samsung G800 Beeldstabilisator

Samsung G800 mobiele telefoon

Al snel zullen er problemen ontstaan wanneer we snel bewegende onderwerpen willen fotograferen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan spelende kinderen, een rennende hond of een sportevenement. We zien bij de Samsung G800 dus hetzelfde als bij andere mobiele telefoons met camera; een ontspanvertraging. En juist dit kenmerk is zo verschillend met de werking van een compactcamera, waar ontspanvertraging vrijwel niet meer voorkomt. De Samsung G800 beschikt over een elektronische beeldstabilisator. De software zorgt ervoor dat de sluitertijd versneld wordt, hiervoor wordt de ISO waarde verhoogd, waardoor de camera lichtgevoeliger wordt. Een nadelig gevolg van de verhoogde ISO is dat hierdoor hogere ruiswaardes ontstaan.

Samsung G800 Gezichtsdetectie

Samsung G800 Gezichtsdetectie

Samsung G800 - 5 Megapixel camera

De camera van de Samsung G800 beschikt over gezichtsdetectie. Wanneer deze functie geactiveerd is, worden gezichten herkend. Aan een extra selectievakje rondom het gezicht zie je dat het gezicht herkend is. Op sommige momenten doet de gezichtsdetectie er lang over om een gezicht te herkennen. Deze vertraging treedt hoogstwaarschijnlijk op doordat het een softwarematige gezichtsdetectie is, in plaats van hardwarematig. Bij de meeste compact camera´s is de gezichtsdetectie wel hardwarematig of in ieder geval verder doorontwikkeld en daardoor ook een stuk sneller. Samsung G800 is de eerste mobiele telefoon die over een dergelijke innovatieve functie beschikt. De gezichtsdetectie in een mobiele telefoon staat dus nog in de kinderschoenen en zal dan ook ongetwijfeld nog verder doorontwikkeld worden. Samsung neemt met de SGH-G800 in ieder geval het initiatief door een dergelijke functionaliteit te integreren in een cameramobieltje.

Samsung SGH-G800 Ontspanknop

Samsung SGH-G800 Ontspanknop

Samsung SGH-G800 microSD geheugen

Samsung SGH-G800 microSD geheugen

Samsung G800 Beeldkwaliteit

Samsung G800 Beeldkwaliteit

Samsung G800 - Bewegingsonscherpte

Ook bij de Samsung G800 zijn, voor het schieten van goede foto´s, de lichtomstandigheden van groot belang. Wanneer er buiten foto´s geschoten worden met lekker zonnig weer zul je weinig problemen ondervinden. Wanneer de lichtomstandigheden verslechteren, bijvoorbeeld bij het schieten van foto´s binnenshuis, zul je merken dat er snel bewegingsonscherpte optreedt. De bewegingsonscherpte is gedeeltelijk op te heffen door de beeldstabilisatie te activeren, wel zul je hierdoor weer te maken krijgen met hogere ruiswaardes.

Samsung G800 Camera instellingen

Samsung G800 Camera instellingen

Samsung G800 - Instelmogelijkheden

De Samsung G800 beschikt over veel verschillende instel-mogelijkheden. Zo biedt de SGH-G800 de mogelijkheid om instellingen te wijzigen omtrent de witbalans, bestandsgrootte, macrostand en fotokwaliteit. Ook kan er gebruik worden gemaakt van de functies Multi-shot modus en de zelfontspanner. Zwart-wit, sepia, negatief en waterverf kunnen worden ingesteld bij effecten. In digitale compactcamera´s van Samsung zien we tegenwoordig ook al instellingen die rode ogen automatisch retoucheren, helaas is deze functie nog niet terug te vinden in de Samsung SGH G800. Wel kan er gekozen worden uit verschillende foto modi om de digitale camera aan te passen aan de situatie, denk hierbij aan landschap, portret of bijvoorbeeld de macrostand.