SanDisk Sansa Express test | Eigenschappen

Gepubliceerd op: Wednesday, November 21st 2007                   Geschreven door: Ralf Jurrien - Fotografie door: Mark Peters

SanDisk Sansa Express Menu

SanDisk Sansa Express Menu

SanDisk Sansa Express Muziek speler

Het menu van de SanDisk Sansa Express is eenvoudig opgezet. Zonder de gebruiksaanwijzing door te nemen is de MP3 speler toch gemakkelijk te begrijpen en te bedienen. Het menu is opgedeeld in vier categorieën: Muziek, Radio, Spraak en Instellingen. Via het menu 'Instellingen' kan er gekozen worden uit meer dan 20 verschillende talen. Verder zijn er via dit menu instellingen aan te passen, zoals de helderheid van het display, de equalizer, de slaapstand, FM instellingen, het volume, het formaat, overige systeeminfo en een reset functie. Via het 'Spraak' menu is het mogelijk om door middel van de ingebouwde microfoon geluid op te nemen. Het 'Radio' menu geeft toegang tot de radio waarbij de zenders automatisch door de SanDisk Sansa Express opgezocht worden maar ook handmatig ingesteld kunnen worden. Ook kunnen er maximaal 20 voorkeurzenders ingesteld worden via de submenu knop, die tevens toegang biedt tot het verwijderen van deze voorkeur zenders. Als je een mooi nummer op de radio hoort, die je graag vaker dan één keer wilt beluisteren, kan het nummer opgenomen worden via de SanDisk Express, om deze vervolgens zo vaak af te spelen als je maar wilt. In het menu 'Muziek' heb je de keuze om alles vanaf het eerste nummer af te spelen of om de nummers per genre, album of artiest af te spelen. Ook alle radio- en spraak opnamen kunnen via het ´Muziek´ menu beluisterd worden.

SanDisk Sansa Express Display

SanDisk Sansa Express Display

SanDisk Sansa Express OLED display

Het 4-lijnige OLED display van de SanDisk Sansa Express MP3 speler wordt weergegeven in 2 kleuren, oranje voor het batterij indicatie lampje en groen voor alle overige weergaven. Het besturingssysteem waar de SanDisk Express MP3 speler over beschikt is door SanDisk zelf ontworpen. Wanneer er een nieuwere firmware versie beschikbaar komt is deze eenvoudig te upgraden via de SanDisk web site. Het is jammer dat het Sansa Express OLED display geen foto's ondersteunt, maar voor een prijs van rond de 45 EUR is dit geen schande. Wel zijn er bij de hoofdmenu's wat animaties te zien, net als bij het aan- en uitzetten van de Sansa Express MP3 speler.

De SanDisk Sansa Express is erg gemakkelijk in gebruik en de handleiding zal in de meeste gevallen ook niet geraadpleegd hoeven te worden. Muziek beheren gaat, wanneer de Sansa Express via de USB aansluiting in de computer wordt geplugd, erg gemakkelijk. Met behulp van de snelle USB 2.0 interface is alle muziek eenvoudig en snel over te zetten en te beheren.

SanDisk Express Geheugen

D e SanDisk Sansa Express heeft een intern geheugen van 1GB, goed voor 250 MP3 nummers en uit te breiden met een microSD geheugen kaart. De Sansa Express is tevens verkrijgbaar als 2GB versie. De SanDisk Sansa MP3 speler is op te laden door deze via de USB aansluiting op de computer aan te sluiten. De USB aansluiting is verborgen achter een goed bijpassend klepje dat stevig vast zit en je niet zomaar zult verliezen. Want laten we eerlijk zijn… op dat gebied kunnen veel andere MP3 speler fabrikanten nog heel wat verbeteringen aanbrengen. Volgens SanDisk houdt de lithiumpolymeer batterij het maximaal 15 uur achtereenvolgens uit, dit komt aardig overeen met de door mij geteste duur van de batterij.

SanDisk Sansa Express test