Samsung YP-K5 test | Conclusie

Gepubliceerd op: Friday, February 23rd 2007                   Geschreven door: Nic Rossmüller - Fotografie door: Mark Peters

Drukgevoelige toetsen

Drukgevoelige toetsen

Samsung YP K5 - Toetsen

De Samsung YP-K5 heeft een gladde voorkant. Dat hebben ze bij Samsung weten te realiseren door de drukgevoelige toetsen. Het lijkt erg mooi als je hem net uit het doosje hebt gehaald. Nadat je enige tijd met de vingers op het scherm hebt zitten drukken, heb je al snel last van vingerafdrukken op het scherm. De volgende toetsen kun je vinden op de voorkant van de Samsung YP-K5: een Terug toets om terug te bladeren, als je deze langer indrukt kom je in het hoofdmenu. Een menu toets; met deze toets kun je als je muziek afspeelt enkele instellingen veranderen. Dan zijn er nog de terug- en vooruittoetsen en de op- en neertoetsen. En dan nog de bevestigingstoets in het midden. Met de op- en neertoets blader je door het menu en met de bevestigingstoets word de instellingen bevestigd. In het begin zijn de toetsen erg gevoelig, maar nadat je er een tijdje gebruik van maakt, weet je precies hoe de toetsen het beste te bedienen zijn en is het erg fijn om mee te werken.

Menu & Instellingen

Menu & Instellingen

Samsung YP K5 - Menu

Met een lange druk op de terugtoets van de Samsung YP-K5 kom je bij het hoofdmenu van de Samsung K5. Je hebt dan de keuze uit de opties muziek, FM radio, foto, alarm en instellingen. De functies spreken eigenlijk voor zich. Ik ga hier dan ook niet ellenlange verhalen houden over wat de muziek of de foto functie doet. Wat wel erg handig is, dat je het volume van de Samsung YP-K5 kunt beperken. Dit is niet alleen goed voor het gehoor, maar ook voor de geluidskwaliteit van sommige nummers, ook al was de geluidsvertekening maar zeer minimaal. In het instellingen menu heb je verder nog de mogelijkheid om een toetstoon aan te zetten, de beeldinstellingen te wijzigen of een screensaver aan te zetten. Het grappige aan de screensaver is dat je eigen foto´s daarvoor kunt gebruiken. Terwijl je de foto´s afspeelt kun je ook nog muziek luisteren, dat zorgt ervoor dat het bekijken van foto´s nog leuker wordt.

Accu

Accu

Samsung YP K5 - Accu

De accu van de Samsung YP-K5 moet volgens de handleiding van de Samsung K5 goed zijn voor een kleine 30 uur aan muziekplezier als je de koptelefoon gebruikt en zo´n 6 uur als je de luidspreker gebruikt. Ik heb veel gebladerd in het menu en veel gespeeld met de instellingen en geregeld gewisseld tussen de koptelefoon en de luidspreker. De combinatie van de drukgevoelige toetsen en het hoge resolutie scherm en het wisselen naar de luidspreker tussendoor, zorgden ervoor dat de afspeelduur zich verkorte tot zo´n 20 uur, dat is zeker niet slecht te noemen. Wat ik wel erg jammer vond, was het feit dat de Samsung K5 alleen maar opgeladen kan worden via de USB poort van de computer. Dit heeft als gevolg dat je dus ook op vakantie of op plaatsen waar je langere tijd bent, altijd een computer bij de hand moet hebben. Misschien dat Samsung nog een keertje komt met een losse oplader, dat zou zeer zeker een goede aanvulling zijn voor de Samsung YP-K5.

Music menu

Music menu

Music opties

Music opties

Bass Boost

Bass Boost

Instellingen menu

Instellingen menu

Samsung YP-K5 MP3 speler

Samsung YP-K5 MP3 speler

Conclusie

D e Samsung K5 is echt een innovatie te noemen, hij is anders dan andere MP3 spelers. Hij is dan wel niet de goedkoopste of de kleinste, maar wel de meest aparte. De luidspreker was in de praktijk een echte uitkomst, je kunt naar een lekker stukje muziek luisteren zonder van die lastige doppen in de oren. Maar ook als je samen zit met vrienden, is de luidspreker krachtig genoeg om boven gepraat en gelach uit te komen. Er zijn natuurlijk ook nog wat verbeteringen mogelijk. Zo is het niet handig dat er geen losse oplader bij zit, zodat je altijd een computer bij de hand moet hebben wil je hem op kunnen laden. Ook vond ik het erg jammer dat Samsung niet de mogelijkheid biedt om videobestanden af te spelen op de Samsung K5. Het touchscreen is echt een kwestie van wennen, in het begin is het zo gevoelig dat men geregeld verkeerd drukt, maar na enige oefening is het touchscreen fijn om mee te werken. Om een lang verhaal kort te maken; op de kleine minpuntjes na, is de Samsung YP-K5 een hele aparte, mooie, innovatieve en vooral ook goede MP3 speler. Naar mijn mening zal iedereen die de Samsung K5 aanschaft er veel plezier aan beleven.