Nokia N93 test | Introductie

Gepubliceerd op: Friday, January 5th 2007                   Geschreven door: Nic Rossmüller - Fotografie door: Mark Peters

A l sinds jaar en dag bellen mensen met Nokia, nummer één op het gebied van mobiele telefonie. Nokia zoals wij het vandaag de dag kennen, bestaat sinds 1967 en in dit jaar zijn zij samengegaan met Finnish Rubberworks en Finnish Cable Works. In 1981 ontstond in de Scandinavische landen het eerste mobiele telefonienetwerk, ook wel NMT genaamd, Nokia produceerde toen voor dit netwerk autotelefoons. Het zou nog tot 1987 gaan duren tot Nokia de eerste echte draagbare mobiele telefoon ging produceren. Ondertussen is Nokia uitgegroeid tot één van de grootste mobiele telefonie producenten ter wereld, met een eigen productie in de meeste landen. Nokia's hoofdkantoor is tegenwoordig gevestigd in Espoo, Finland. Nokia is bekend om zijn productie van duurzame telefoons met hoge kwaliteit en dus konden ze het niet laten om weer een topproduct op de markt te zetten, althans dat is wat er gezegd wordt van de Nokia N93. We hebben het toestel enige tijd mogen testen en zullen in de volgende test de functies van de telefoon bespreken.

Nokia N93 test

Smartphone

Smartphone

Nokia N93 smartphone

De Nokia N93 is een echte smartphone. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het nou een WLAN internetverbinding is, een MP3 speler, een agenda of een camera, de Nokia N93 heeft het. Sterker nog: het toestel beschikt over twéé camera's. Om de eerste camera kun je niet heen, zo is goed te zien dat de lens van Carl Zeiss afkomstig is en dat de camera 3,2 Megapixels met 3x optische zoom heeft. De tweede camera is lastiger, daar deze vlak boven het grote scherm gemonteerd is. Handig om even te controleren of je haar goed zit, maar ik denk niet dat dit de bedoeling was van Nokia. Je kunt er namelijk een leuk videogesprek mee voeren. Wellicht is dit nog niet wat je in eerste instantie zou doen met de telefoon, maar een tweede camera voor videogesprekken is zeker een optie die we in de toekomst vaker tegen zullen komen bij mobiele telefoons.

Gewicht & Grootte

Gewicht & Grootte

Nokia N93 - Gewicht & Grootte

De Nokia N93 is geen telefoon voor het massapubliek, het is wél een toestel met veel prettige functies en waar alles standaard bijgeleverd wordt. In de verpakking van de Nokia N93 zul je een geheugenkaartje vinden, een polsband, kabels om hem aan te sluiten op USB en TV en een tasje. Als we kijken naar het gewicht van 188 gram en de grootte van 118 x 55,5 x 28mm, is het één van de grootste mobiele telefoons die op dit moment op de markt is. Hij is dan ook niet makkelijk mee te nemen in een broekzak of het borstzakje van een blouse. Dit vind ik één van de grootste minpunten van de Nokia N93. Ondanks alle functies die het toestel heeft, is het lastig om de telefoon altijd in een speciaal tasje mee te nemen of in een jas met grotere zakken.